Review: Astral Doors – Black Eyed Children – Metalville Records – Release: Out Now

Review: Astral Doors – Black Eyed Children – Metalville Records – Release: Out Now.

De Zweedse heavy metal band Astral Doors is in 2002 opgericht door Johansson, Nordlund en ex-lid Haglund, welke allemaal in de stad Borlänge woonden. De band is beïnvloed door klassieke metal, met als duidelijkste voorbeeld de zanger, die de reïncarnatie van Ronnie James Dio lijkt te zijn. in 2003 kwam hun eerste album uit met occulte en kosmische teksten.

Astral Doors is:
Nils Patrik Johansson – Zang
Joakim Roberg – Keyboard
Joachim Nordlund – Gitaar
Mats Gesar – Gitaar
Johan Lindstedt – Drums
Ulf Lagerström – Bas

Black Eyed Children
Astral DoorsDe basis van dit album zijn overduidelijk de eerste albums van Dio (de band) en de albums van Black Sabbath met Dio (de man). Er zijn echter duidelijke verschillen. Het album heeft een vette productie, die de traditionele heavy metal duidelijk de 21ste eeuw in trekt. Daarnaast is de drum gevarieerder, hyperactiever en in feite meer metal dan de drums van hun voorbeelden, die meer traditionele hard rock drumming met extra fills waren. Ook zijn de drums veel strakker en droger opgenomen.

De bas is meer in de mix begraven en ondersteunend aan de riffs en mag alleen bij de rustiger stukken meer op de voorgrond treden. Bij Dio en Sabbath kreeg de bas overal meer ruimte. De keyboards zijn ook duidelijk anders. Waar de keyboards bij de klassieke bands van begin jaren tachtig eigenlijk alleen in de intro en tussenstukjes hoorbaar waren, mag bij Astral Doors de keyboardist zijn geluidstapijten over de songs leggen. De gitaren klinken nog het meest traditioneel, maar ook hier zijn veel moderne metaltechnieken te vinden in het spel.

Ook als je de vergelijking met Dio los laat en het album op zichzelf beoordeelt, is het een goed geschreven en consistent album. Zelfs het minste nummer, ‘Slaves To Ourselves’ is zeer degelijk. De beste songs, zoals de opener ‘We Cry Out’, ‘Walls’, het rustig beginnende ‘suburban song’ en de epic ‘Black eyed Children’ zijn zelfs magistraal te noemen. De keyboard heeft prachtige melodielijnen, de zanger zingt tegelijkertijd krachtig en gecontroleerd en de legato leadgitaarpartijen zijn super. De momenten waarop de band zich laat inspireren door neoclassical metal maken de ervaring helemaal af.

‘Black Eyed Children’ is het album dat Dio opgenomen zou hebben als hij nu nog leefde en een band vol jonge gretige metalmuzikanten om zich heen had verzameld.Het album staat vol met traditionele metal van hoge kwaliteit, geupdate voor nu. Ik had me voorgenomen het album aftrek te geven voor gebrek aan originaliteit, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.

01. We Cry Out
02. Walls
03. God Is The Devil