Review: Avantasia – Moonglow – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Avantasia – Moonglow – Nuclear Blast – Release: Out now.

Avantasia startte als een zijproject van Edguy frontman Tobias Sammet. Na het dubbelluik “The Metal Opera” was zijn experimentatiedrang blijkbaar over en richtte hij zijn pijlen verder op Edguy. Maar in 2008 kwam hij terug met “The Scarecrow” en vanaf dan werd Avantasia eigenlijk zijn hoofdact. Tobias bracht Avantasia naar verschillende podia en festivals met een brede waaier aan gastzangers. Nu staat hij er drie jaar na “Ghostlights” terug met “Moonglow”.

Avantasia is:
Tobias Sammet – zang, basgitaar en toetsen
Sascha Paeth – gitaar, basgitaar en toetsen
Michael Rodenberg – orkestratie en toetsen
Felix Bohnke – drums

Moonglow
Met ‘Ghost In The Moon’ komt het album in schoonheid op gang. Tobias begeleidt door piano, maar al vlug wordt dit versterkt door de orkestratie en de bombastische samenzang. Kortom een op en top Avantasia nummer met spannende opbouw en veel mooie stukjes en volop afwisseling. Het is opnieuw een soort van conceptalbum geworden. Elk nummer is een hoofdstuk uit het leven van een wezen dat op aarde gedropt werd. Het wezen vind zijn plaats echter niet op aarde en zoekt dekking in het donker.

Net als Arjen Lucassen weet Tobias steeds de gepaste stemmen te vinden bij de nummers. Op het harde ‘Book Of Shallows’ brengen Hansi Kürsch, Jorn Lande en Ronnie Atkins het verhaal tot leven. Kreator’s Mille zet trouwens een voortreffelijke prestatie neer. Sascha Paeth laat hier beenharde riffs horen. Met het titelnummer maken we een bocht van 180° en tijdens dit rustpunt zorgt de wondermooie stem van Candice Night zorgt voor een feeërieke sfeer!

Het langste nummer ‘The Raven Child’ start in verhaalmodus. De gevoelige en iets hogere stem van Tobias krijgt hier bijstand van Kürsch. Iets verder doet Jorn Lande je versteld staan door zijn vocale acrobatie. Naar de eindmeet toe gaat het tempo flink omhoog en springt de rockmeter in het rood. Een wereldnummer! Tijdens ‘Starlight’ komen de toetsen sterk op de voorgrond en de riffs klinken als een rollende donder. Ronnie Atkins kan hier zowel zijn meer melodieuze kant als zijn krachtige kant laten horen.

Maar de grootste verrassing is Geoff Tate tijdens ‘Invincible’. Hij klinkt hier echt top! Veel gevoel en passie zijn de trefwoorden. Tijdens ‘Alchemy’ komt daar nog een vette knipoog naar Queensrÿche bij. De stemmen van Geoff en Tobias passen wonderwel goed bij elkaar. Het flitsende met toetsen opgefleurde ‘The Piper At The Gates Of Dawn’ is een volgend hoogtepunt met de krachtpatsers Atkins en Lande aan de ene zijde en de melodieuze Tobias, Eric Martin, Geoff Tate en Bob Catley aan de andere zijde. De gitaarsolo’s van Paeth zijn telkens iets om naar uit te kijken.

Door het overvloedig gebruik van toetsen en piano roept het door Catley gezongen ‘Lavender’ herinneringen op aan Magnum! Dit is ook één van de redenen waarom de gastzangers zulke puike prestaties neerzetten. Tobias weet bij die nummers elementen van de oorspronkelijke band van de zanger toe te voegen. Hier zorgt de samenzang ook voor extra diepte!
Het snelle bombastische ‘Requiem For A Dream’ is het ideale vaarwater voor Michael Kiske, die zijn hoogtijdagen bij Helloween oproept. Let ook op de speelse baslijn van Tobias die nu en dan opduikt!

Dat Tobias een zwak heeft voor de jaren 80 is geen geheim en de keuze van Sembello’s ‘Maniac’ is dan ook geen complete verrassing. Toby deed al covers van ABBA, Ultravox en Falco in het verleden. Deze rockende versie van de klassieker uit ‘Flashdance’ wordt opgesmukt met de warme stem van Martin. Bij de eerste persing van dit album staat ‘Heart’ als bonustrack. Dit is een eerbetoon aan Journey’s Steve Perry. Tobias vertoont zelfs raakpunten met de stem van Steve ‘The Duck’ Perry en muzikaal leunt het ook aan bij Journey (vooral het gitaarwerk). De achtergrondzang maakt de vergelijking compleet en dit is een mooie afsluiter van een wervelwind van een album!

Tobias Sammet is er in geslaagd om een aangrijpend verhaal op een waanzinnige manier over te brengen. Deze muzikale reis is spannend van begin tot einde. Je wordt overdonderd door de verschillende stemmen, muzikale stijlen en tempowisselingen. Dit album komt zeker en vast in mijn top van 2019. Tobias zal dit album ook live vertolken en onderneemt een grote tour. In augustus kan je hem bewonderen op het Alcatraz festival te Kortrijk. Gaat dat zien, mensen! En vooral koop dit album!

Score: 4,75 uit 5

1. Ghost In The Moon
  2. Book Os Shallows