Review: Avatar – Hunter Gatherer – Century Media – Release: 07-08-2020

Review: Avatar – Hunter Gatherer – Century Media – Release: 07-08-2020.

Avatar is een Zweedse band uit Göteborg en geformeerd in 2001. Zoals zoveel bands uit die regio is de band begonnen in de melodische death metal. De bandleden waren allemaal piepjong toen ze begonnen en het debuutalbum “Thoughts of No Tomorrow” (2006) kwam uit voor ze allemaal twintig waren. Met het zelfgetitelde album uit 2009 ging de band al wat meer andere stijlen, o.a. thrash en industrial, in hun muziek verweven en werd de muziek ook wat toegankelijker voor een groter publiek. Met het album “Black Waltz” (2012) werd die trend voortgezet en was er ook voor het eerst de “Clown” face paint van zanger Eckerström zichtbaar. Sindsdien heeft de band er heel slim een mooi visueel en theatraal spektakel van gemaakt, want het oog wil natuurlijk ook wat tijdens een live show. Inmiddels is de band toe aan hun achtste studio-album genaamd “Hunter Gatherer”.

Avatar is:

Jonas “Kungen” Jarlsby – gitaar
John Alfredsson – drums
Johannes Eckerström – lead vocals
Henrik Sandelin – bas, backing vocals
Tim Öhrström – gitaar, backing vocals

Hunter Gatherer

Ik heb de band in hun beginperiode een paar keer gezien zonder de hele opsmuk en ben een soort van afgehaakt toen de band wat commerciëler begon te worden, maar werd wel weer enthousiast toen ik de nieuwe telg hoorde. Het album is op de ouderwetse manier opgenomen, dus met de hele band samenspelend in de Sphere studios in Los Angeles, en dat is altijd wel te horen. “Hunter Gatherer” is geen conceptalbum zoals de laatste twee albums, maar heeft wel een donker en sinister randje en bevat meer agressie en is het hardste album sinds tijden.

Met de video van ‘Silence in the Age of Apes’ kregen we al een voorproefje en de band trekt gelijk fel van leer met dit nummer. In grote lijnen gaat het over de verandering en vooruitgang van de mensheid. ‘Colussus’ begint rustig, maar heeft wel een enorm log geluid. Eckerström laat hier ook even goed horen wat zijn vocale bereik is.

‘Secret Door’ is van een geheel andere categorie met een bijzonder gastoptreden van Corey Taylor (Slipknot, Stone Sour) die in het begin en ook aan het eind van het nummer een catchy melodietje fluit. Het nummer gaat qua tempo ook alle kanten op met soms heel abrupte, maar geniale overgangen. ‘Scream Until You Wake’ heeft een industrial begin en het nummer wordt door het stevige drumritme gelijk in je kop gehamerd. Ook hier weer afwisselend de cleane en ruige vocalen van Eckerström. ‘Child’ is ook zo’n nummer dat alle kanten opgaat met een verhalend soort zang, afgewisseld met ruige maar ook cleane zang. Ondanks dat het nummer niet hard en snel is klinkt het wel lekker zwaar zoals ‘Colussus’.

‘Justice’ begint met alleen drums en die hebben samen met de bas wel duidelijk overwicht in dit groovy en catchy nummer. ‘Gun’ is het rustpuntje op dit album met een emotioneel en soms een beetje schor klinkende Johannes onder begeleiding van alleen piano. ‘When All But Force Has Failed’ ramt er na een kort industrial geluid stevig op los. Het nummer is erg kort en agressief, waarbij Johannes de woorden er als een volleerd punkzanger haast letterlijk uitspuugt. Afsluiter ‘Wormhole’ is over het algemeen een traag voortslepend nummer met een duidelijk psychedelisch randje. Corey Taylor zorgde voor de melodielijnen nadat het nummer al grotendeels af was maar de band een soort van vast zat.

De insteek van de band is dat twee nummers nooit hetzelfde mogen klinken. Nu is dat met de vorige albums nooit helemaal gelukt waardoor die mij van het begin tot het eind niet echt kunnen boeien. Met dit album is dat duidelijk wel gelukt en zit er veel variatie en tempowisselingen in de nummers. Als beloning voor hun harde werk de afgelopen twee decennia mag de band volgend jaar mee op Iron Maidens “Legacy of the Beast tour”.

1. Silence in the Age of Apes
2. Colossus
3. A Secret Door