Review: Avatarium – The Girl With The Raven Mask – Nuclear Blast Records – Release: Out Now

Review: Avatarium – The Girl With The Raven Mask – Nuclear Blast Records – Release: Out Now.

avatariumLeif Edling kwam in 2013 met een nieuwe doom metal band, genaamd Avatarium! Deze band maakte meteen een sterke indruk.  Vooral met Jennie-Ann op vocalen maakten ze ook live veel furore en de band liet een goede indruk achter op verscheidene festivals! Zij staan binnenkort ook nog op Speedfest te Eindhoven. Maar nu is het eerst tijd om de nieuwe plaat “The Girl With The Raven Mask” te beluisteren! De opener mag een beetje een curve-ball genoemd worden. De title-track is een waar rock opus waarmee Leif en consorten zich van een wat “snellere“ en “rock” kant laten zien. Het is tevens het kortste nummer van dit album en daar is op zich niks mis mee, maar vergeleken met de rest van het album kan een opener als dit een beetje een verkeerd signaal over dit album geven.

Vanaf het tweede song mag duidelijk zijn dat de duistere zware riffs en de bijna occulte melancholiek nog steeds aanwezig zijn in de sound van Avatarium. Wel is er meer een classick rock vibe te bespeuren. Ik mag die sound wel die ze gecreëerd hebben. Ze hebben lang gezocht naar de juiste omstandigheden om de “mood” die ze wilden creëren neer te zetten op plaat. Dit is hen uiteindelijk gelukt in de Ghostward studio te Stockholm met David Costello als engineer. Tevens vond de samenwerking ook plaats met Micheal Blarr die wederom als gastpercussionist optreedt. Het resultaat mag er wezen.

Er zitten genoeg kleine dingetjes en details in dit album wat de hart van een muziekliefhebber harder doet kloppen. Neem het klassieke gitaarriedeltje in ‘Pearls of Coffin’ of het lugubere ‘Hypnotized’, elk nummer heeft zo wel zijn momenten.  De teksten zijn dit maal ook weer door Edling gemaakt. Met veel bravoure worden ze vertolkt door Jennie-Ann. De vocalen zijn weer heerlijk dromerig en bij tijd en wijle flink rockend. Zonder haarzelf te overschreeuwen weet Jennie-Ann je weer diep in je ziel te raken.

Het debuut van Avatarium had mij al aangenaam verrast en het mag duidelijk wezen dat met de opvolger Avatarium een sterke speler in de doom-scene is. “The Girl with the Raven Mask” is een logische opvolger van het al sterke debuut uit 2013! Liefhebbers van de eerste plaat zullen zeker gaan genieten van dit nieuwe pareltje van Avatarium!

Link:
Avatarium Official