Review: AYREON – THE THEORY OF EVERYTHING – INSIDEOUT MUSIC/CENTURY MEDIA RECORDS – OUT NOW

AYREON – THE THEORY OF EVERYTHING – INSIDEOUT MUSIC/CENTURY MEDIA RECORDS – OUT NOW

Arjen Anthony Lucassen begon zijn metalavontuur bij Bodine. Tussen 1981 en 1983 bracht hij drie albums uit met deze band. In 1984 ging hij aan boord bij Vengeance (de band rond zanger Leon Goewie bestaat nu nog steeds). Na vijf albums hield hij het daar voor bekeken en begon hij aan een solocarrière. Zijn experimentele album “Pools Of Sorrow, Waves of Joy” zorgde niet voor een doorbraak en dit deed hem besluiten om het over een compleet andere boeg te gooien! Een jaar later stond hij opnieuw aan het metalfront met zijn eerste Ayreon album “The Final Experiment”. Dit album leverde hem wereldwijde lovende kritieken op en vanaf dan was zijn pad duidelijk afgelijnd. De man bracht geregeld wervelende conceptalbums uit tot er met “01011001” een blijkbaar einde kwam. Want toen bleek (en vooral met zijn compilatie “Timeline”) dat zijn Ayreon albums allemaal met elkaar verbonden waren. De man kon zijn niet-Ayreon ideeën kwijt in andere projecten zoals Ambeon, Star One, Guilt Machine, Stream of Passion en een nieuw soloalbum. Groot was mijn verbazing toen hij een nieuw Ayreon album aankondigde. Zou “The Theory of Everything” opnieuw een klapper zijn?

Ayreon is:

De stemmen:

JB als The Teacher
Saran Squadrani als The Girl
Michael Mills als The Father
Cristina Scabbia als The Mother
Tommy Karevik als The Prodigy
Marco Hietala als The Rival
John Wetton als The Psychiatrist

De muzikanten:

Ed Warby – drum
Rick Wakeman – toetsen
Keith Emerson – toetsen
Jordan Rudess – toetsen
Steve Hackett – gitaar
Troy Donockley – Ierse doedelzak en (scheidsrechters) fluit
Ben Mathot – viool
Maaike Peterse – cello
Siddharta Barnhoorn – orkestratie
Michael Mills – Ierse bouzouki
Jeroen Goossens – fluit, basfluit, piccolo, bamboe fluit en contrabas fluit
Wilmer Waarbroek – achtergrondzang en voorzang
Arjen Anthony Lucassen – elektrische en akoestische gitaar, basgitaar, mandoline, analoge synthesizers, Hammond, Solina Strings

THE THEORY OF EVERYTHING
toe_cover_2000pxGeloof het of niet, een album bespreken van een groep of man waarvan je zelf geen slecht (of zelfs minder) klinkend product hebt gehoord is niet zo gemakkelijk als je zou denken. De kans dat je superlatieven gaat gebruiken is heel groot en door je adoratie vertik je het om ook maar iets negatiefs te vermelden of zelfs te horen. We kregen van dit werkje geen promo maar ik had het album al lang gepre-ordered en na zo’n pakweg 50 luisterbeurten ben ik tot dit besluit gekomen. Dit dubbel album bestaat eigenlijk uit slechts vier nummers die elk zo’n dikke twintig minuten duren. Maar elk epos werd opgedeeld in een tiental delen.

Bij zijn vorige Ayreon releases zat er ook steeds een groot verhaal achter de teksten en meestal was dit even puzzelen vooraleer je wist hoe de vork in de steel zat. Maar deze keer vind ik persoonlijk het verhaal relatief makkelijk te volgen. Als je de teksten volgt en de bijhorende uitleg leest weet je zo goed als onmiddellijk hoe het verhaal is opgebouwd. Alleen het mysterieuze einde is volledig door de luisteraar in te vullen. Het album grijpt muzikaal ook terug naar het debuut “The Final Experiment” en “The Electric Castle” door de vele klassieke instrumenten die het geluid bepalen. Maar hier en daar hoor je ook wat spacy geluiden (ja, ik had niets anders verwacht van mijn lange blonde ‘vriend’) die bij mij herinneringen oproepen van het sterk ondergewaardeerde “Actual Fantasy”. De harde gitaren die hier sporadisch opduiken komen dan weer rechtstreeks van zijn laatste huzarenstuk “01011001” (door de kenners gekend als “Y”). Maar het zijn vooral de strijk- en blaasinstrumenten die het album een meer folky feel geven. Arjen is er op die manier in geslaagd om een nieuw geluid te creëren en dit geluid bevalt me ongelooflijk goed. Dit conceptalbum bestaat niet uit afzonderlijke stukken, maar moet gezien (en vooral beluisterd) worden als een continu verhaal.

De cello van Maaike Peterse weet me telkens te raken. Goede voorbeelden hiervan vind je in “String Theory” en “The Lighthouse”. Ook de Ierse doedelzak die Troy Donockley (van Nightwish) bespeelt laat zich opmerken. Het werk van oudgedienden zoals drummer Ed Warby en de viool van Ben Mathot staan garant voor kwaliteit. De synthsolo van Jordan Rudess (Dream Theater) zorgt voor vuurwerk in het instrumentale “Progressive Waves”. In datzelfde nummer kunnen we ook genieten van de Modular Moog van Keith Emerson. Arjen heeft deze keer nog een aantal klappers weten te strikken voor een bijdrage. Zo kan je zowel genieten van Rick Wakeman van Yes en Steve Hackett van Genesis tijdens deze muzikale reis.

Tot zover de muzikanten en laten we nu eens de vocalisten onder de loep nemen. Enkele voor de hand liggende keuzes zijn de magistrale Tommy Karevik (Kamelot), Cristina Scabbia (Lacuna Coil) en Marco Hietala (Nightwish). Eerder opmerkelijk was de keuze van JB (Grand Magus) die zijn rol van “The Teacher” uitmuntend neerzet. Verrast was ik ook door John Wetton (Asia) die een voortreffelijke “Psychiatrist” laat horen. Maar het meest onder de indruk was ik door de twee voor mij onbekende stemmen. Sara Squadrani (Ancient Bards) laat je genieten van een emotionele interpretatie van haar rol als “The Girl”. Michael Mills (Toehider) echter laat me geregeld van mijn stoel vallen. Wat een emotie dat die man in zijn stem kan leggen! Elke keer als ik luister naar zijn stem in “The Parting” sleurt de opbouw van zijn emotie me mee in het verhaal en rollen er elke keer tranen over mijn wangen. Dit nummer is dus ook het favoriete stuk van dit album! Bovenop dit alles is dit een album dat werkelijk bol staat van de emotie. Zo hoor je in de zang de auditieve vertegenwoordiging van ijdelheid, jaloersheid, bewondering, bescherming, haat, schrik, wraak, medeleven, behulpzaamheid en bovenal liefde. Zoals wijlen Ronnie James Dio ooit zong: “Love is all”!

Tot slot wil ik het nog hebben over de vorm van de teksten. Bij alle vorige Ayreon releases waren er ook steeds verschillende “personages” die hun eigen tekst brachten. Maar deze keer zijn de teksten pure dialogen en dit zorgt er eigenlijk voor dat alle nummers aan elkaar kleven. Ik beluister dit album dan ook steeds integraal. Ik start in de wagen naar het werk en ik beluister dan het resterende deel op mijn bureel. Of ik doe klusjes in de tuin of in en rond het huis met mijn oortjes op van mijn mp3-speler. Met andere woorden: ik ben volledig ‘Ayreon-addicted’!

Ik had me voorgenomen om met een open geest dit nieuwe “Arjen” plaat te luisteren en een eerlijk oordeel te vellen. Maar A.A. heeft het opnieuw voor elkaar gekregen om zijn nieuwste kindje de hemel in te prijzen. Ik liet al vallen dat ik een heel grote Ayreon (en andere projecten van Arjen) fan ben, maar dit album grijpt me het meest bij de keel. Het verhaal (en vooral de opbouw ervan) neemt je mee in een emotionele reis waarbij de muzikale omkadering en vooral de vocale prestaties het geheel naar het allerhoogste niveau verheffen. Is er nu werkelijk niets negatiefs te vertellen over dit album? Wel ja! Het is een pak tikwerk om alle gasten en vooral alle 42 songtitels te vermelden! 😉

Dit is voor mij zonder twijfel het album van het jaar. Ik hoop erop om dit zelf eens aan de meester zelf te kunnen vragen in de loop van volgend jaar. Dan kunnen we net als de vorige keer lekker afdwalen met onze gemeenschappelijke liefde voor science fiction en Tv-series! Ik sluit af met de woorden: “Life long and prosper Arjen!”.

Score: 4,99 out of 5

CD1:

Phase I: Singularity (23:29)