Review: Barren Earth – A Complex of Cages – Century Media Records – Release: 30-03-2018

Review: Barren Earth – A Complex of Cages – Century Media Records – Release: 30-03-2018.

Barren Earth is in 2007 opgericht door (voormalig) leden van de bands Amorphis, Moonsorrow en Swallow the Sun. De muziek van de band is, net zoals die van de oorspronkelijke bands van de bandleden, opgebouwd uit death\doom, folk metal en progressieve metal invloeden. Het is de band echter gelukt hier een eigen geluid in te vinden. De muziek van Barren Earth is opgebouwd uit avontuurlijke songstructuren, een vrij laag tempo en afwisselend gegrunte en clean gezongen stukken De band verwerkt heel veel melodie in zowel de gitaren als de keyboardpartijen, waarbij regelmatig voor folk melodieën gekozen wordt. Over de loop van de jaren is de band vaker voor progressieve ritmes, riffs en loopjes gaan kiezen.

Barren Earth is:
Sami Yli-Sirniö – gitaar, achtergrondzang
Olli-Pekka Laine – bas, achtergrondzang
Marko Tarvonen – drums
Janne Perttilä – gitaar, achtergrondzang
Jón Aldará – zang
Antti Myllynen – keyboard

A Complex of Cages
A Complex of Cages Het vorige album bracht al diverse nieuwe elementen, vooral de operastem van de nieuwe zanger. De band gebruikt heel vaak de combinatie van tegelijk gezongen heldere zang en grunts, wat heel lekker klinkt. Ten opzichte van de vorige albums is de muziek op “A Complex of Cages” vaak sneller. Ook kiest de band vaker voor diverse effecten op de gitaren en een seventies sound voor de keyboards. Deze elementen komen echter bij de bestaande, wat betekent dat het album bestaat uit voornamelijk avontuurlijke melodieuze death\doom. Hierbij liggen de slepende riffs en folk invloeden nog steeds aan de basis van hun muziek.

Het album begint met een nummer dat behoorlijk afwijkt van de overige songs. De nadruk wordt namelijk gelegd op de operakwaliteiten van de zanger. Daarnaast is deze song, ‘The Living Fortress’, Barren Earth op zijn progressiefst, met wisselende ritmes en chromatische keyboards. Vanaf ‘Ruby, de tweede song, wordt voor de liefhebbers van de eerdere albums echter orde op zaken gesteld. Dit is een voor deze band vrij snelle heerlijke melodieuze death metal stamper met veel dubbele basdrums. De volgende songs zijn allemaal avontuurlijke death\doom songs die je volledig meenemen in een reis van agressie en triomf, maar ook van emotie en schoonheid.

Het hoogtepunt van het album is het epic ‘Solitude Pith’, dat van alleen een keyboardmelodie langzaam opbouwt naar progressieve death metal met alle elementen die Barren Earth zo goed maakt. Ook de rest van de songs zijn Barren Earth in topvorm, met zowel de death metal invloeden als de folk loopjes als bouwstenen van een muzikale reis. In de afsluitende song, ‘Withdrawal’, gaat het gas niet een laatste keer open, maar wordt de intensiteit juist afgebouwd. Jazzy gitaar, cleane zang en veel keyboard bouwen een introverte, maar heel relaxte song, die desondanks de perfecte afsluiter van het album is.

Een geweldig album van een band die nog steeds van album tot album verder ontwikkelt. De eerste song zal niet iedereen liggen, maar in feite is het album van begin tot eind top.

Score: 4.25 uit 5

01. The Living Fortress