Review: Battle Beast – Bringer of Pain – Nuclear Blast – Release: Out Now

Review: Battle Beast – Bringer of Pain – Nuclear Blast – Release: Out Now.

Battle Beast werd opgericht in 2008 en in 2010 wonnen ze de Wacken Metal Battle. Hierdoor werden ze getekend bij Nuclear Blast en werd hun debuut “Steel” in 2012 op de mensheid losgelaten. Hun vorige schijf “Unholy Saviour” werd globaal zeer goed ontvangen en de band mocht mee op tour met onder andere Sabaton en Delain. Het kwam onlangs tot een breuk met gitarist en belangrijkste songschrijver Anton Kabanen. Zou hun stijl gewijzigd worden met hun vierde langspeler “Bringer Of Pain” was de vraag die aan ieders lippen hing!

Battle Beast is:
Noora Louhimo – zang
Joona Björkroth – gitaar
Juuso Soinio – gitaar
Eero Sipilä – bas
Janne Björkroth – toetsen
Pyry Vikky – drums

Bringer of Pain
Battle BeastOpener ‘Straight To The Heart’ is een echte ‘slap in the face’ met catchy riffs in overvloed en de vocale prestatie van Noora is ronduit fantastisch. Op het eerste gehoor is aan hun typische geluid niet veel gewijzigd, maar ik hoor precies een boost van de melodieuziteit. Het titelnummer is niet alleen een verwijzing naar ‘Painkiller’ van Judas Priest, want het nummer had zo op dat album kunnen staan! Een echte headbanger die uit je boxen knalt.

Maar met ‘King For A Day’ horen we duidelijk de inbreng van toetsenist Janne. De toetsen doen hun intrede en dit nummer is simpelweg melodische rock met grote ballen! Die toetsen brengen het pompende ‘Beyond The Burning Skies’ op gang en dit nummer kent de veel gebruikte zacht-hard opbouw. De zang van Noora bouwt mooi op tot aan het refrein. ‘Lost In Wars’ start als een Within Temptation nummer (ten tijde van “The Silent Force”), maar bevat ook stukken die een link laten horen met Marilyn Manson (stemvervorming van een mannenstem?) en zelfs Rammstein (gitaargeluid).

‘Bastard Son Of Odin’ overgiet ons met een eerder onverwacht vrolijk geluid (door de toetsen) en laat vervolgens een gitaarmuur op je afkomen. Er kan deftig meegezongen worden met ‘We Will Fight’ en hierop laat Noora horen dat ze een groot stembereik bezit. Het meest afwijkende nummer is zonder twijfel ‘Dancing With The Beast’. Toetsenist Janne heeft enorm zijn stempel gedrukt op dit album en dat zorgt hier voor meerdere vreugdekreten. Zijn geflirt met de dance-scene (luister naar de toetsensolo) is een gedurfd maar uiterst geslaagd experiment. Noora kan dus om het even welk genre aan en krijgt steeds de grootste onderscheiding voor haar vocale bijdrage.

De afsluitende pianoballade ‘Far From Heaven’ zet de kwaliteit van Noora nogmaals in de verf! Wat een kracht straalt deze blonde dame uit. De band toert momenteel met Majesty in hun kielzog en ik raad iedereen aan om deze band ook live eens te checken.

Met het vertrek van hun belangrijkste songschrijver had ik mijn twijfels omtrent dit vierde album. Maar mijn twijfel werd meteen van de tafel geveegd en dit is volgens mij hun sterkste album. De melodieuze inbreng werkt nog meer aanstekend en dit zal live voor heel wat reactie zorgen. Wie deze schijf aanschaft zal er lang en veelvuldig plezier van hebben.

1. Straight To The Heart
2. Bringer Of Pain
3. King For A Day