Review: Battle Beast – Circus Of Doom – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Battle Beast – Circus Of Doom – Nuclear Blast – Release: Out now.

Dit Fins gezelschap verraste met hun debuut in 2011. Vooral frontdame Noora Luohimo werd bedolven onder de goede kritieken omtrent haar krachtige stem. Visueel is haar klederdracht en podiumprestatie ook niet te versmaden. De band kreeg gaande weg een grote fanschare en toen Anton Kabanen vertrok om zijn Beast In Black op te richten, rees er twijfel hoe de volgende albums zouden klinken. De twee volgende albums waren niet van hetzelfde hoge niveau, maar waren nu ook niet als slecht te bestempelen. Na drie jaar doen ze een nieuwe poging om er terug te staan.

Battle Beast is:
Pyry Vikki – drums
Juuso Soinio – gitaar
Eero Sipilä – basgitaar
Janne Björkroth – toetsen
Noora Louhimo – zang
Joona Björkroth – gitaar

Circus Of Doom

Na een kort intro wordt je verwelkomt door vette strakke riffs en iets later volgen bombastische elementen die de sfeer van het circus oproepen. Als laatste komt Noora in het verhaal met haar heldere, krachtige strot. De orkestratie en de koorzang versterken het bombastisch effect. Dit is happy power metal pur sang! Zelfs een verdwaalde piano valt te bespeuren op deze knallende opener. ‘Wings Of Light’ klinkt een stuk commerciëler met een diepe basriedel, toetsen op de achtergrond en een aanstekelijk refrein. De flitsende solo’s zorgen voor een booster (prik) van snelheid en Noora trekt alle registers open in het slot.

‘Master Of Illusion’ is de ideale samensmelting van de twee voorgaande tracks en dwingt je tot meezingen en luchtgitaar te spelen. De snelheid gaat omlaag bij ‘Where Angels Fear To Fly’ en hierdoor krijgt Louhimo alle ruimte om haar kunnen te etaleren. Ook de beukende drums verdienen een vermelding hier. De beide gitaristen Juuso en Joona weten als geen ander hoe je catchy riffs moet spelen, die meteen blijven hangen. De gevoelige zijde van Noora doet zijn intrede tijdens de verzen van ‘Eye Of The Storm’. Het snelle ‘Russian Roulette’ met verrassend middenstuk wordt op de hielen gezeten door de galopperende riffs van ‘Freedom’, dat opnieuw sfeermakende koorzang en een vingervlugge gitaarsolo bevat.

Na het vrolijk klinkende ‘The Road To Avalon’ volgt het commercieelste nummer van dit album. ‘Armageddon’ zou het niet slecht doen op de mainstream radio, door zijn zacht-hard opbouw en je kan gewoon niet blijven stilzitten bij dit nummer. Het album sluit af met een absolute knaller. Dubbele basdrum, krachtige samenzang, orkestratie, strakke riffs en de veelzijdigheid van de stem van Noora zijn de hoofdingrediënten.

Dit zesde album is misschien wel te zien als een lichte terugkeer naar de vroegere Kabanen periode. Alhoewel ze dat zelf liever niet zullen horen. Alles klinkt wat toegankelijker en de orkestratie voegt dat tikkeltje oude Nightwish toe. Fans van cheesy metal zullen hier een vette kluif aan hebben. Van de eerste tot de laatste noot valt er te genieten van opbeurende deuntjes die ongetwijfeld een gevoel van samenhorigheid oproepen bij hun komende live optredens! Laat het circus maar komen…

Score: 4.25 out of 5

1. Circus Of Doom
  2. Wings Of Light