Review: Beast In Black – Berserker – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Beast In Black – Berserker – Nuclear Blast – Release: Out now.

De fans stonden verstomd toen gitarist en songschrijven Aonton Kabanen in 2015 zijn band Battle Beast verliet. Maar hij bleef niet bij de pakken zitten en richtte Beast in Black op. Het openen voor Nightwish maakte hen bekend bij de rest van de wereld en de bal ging aan het rollen. Anton produceerde het album zelf en ze tekenden een contract bij Nuclear Blast.

Beast In Black is:
Yannis Papadopoulos – zang
Mate Molnar – basgitaar
Sami Hänninen – drums
Kasperi Heikkinen – gitaar
Anton Kabanen – gitaar, zang

Berserker
Beast In BlackOpener ‘Beast In Black’ voert je meteen naar de manga-wereld van Berserk, waar bandleider Anton grote fan van is. Naast de dubbele basdrum en de haarscherpe riffs vallen vooral de kenmerkende vocalen op van Yannis. De man beschikt over een krachtige stem die het vooral van zijn uithalen moet hebben. Het nummer klinkt door het toevoegen van toetsen ( à la Twilight Force) lekker aanstekelijk en de samenzang versterkt dit nog. De solo van ex-U.D.O. snarenplukker Kasperi doet je watertanden. Ik zou zeggen: ‘the beast is back’!

‘Blind And Frozen is zelfs nog aanstekelijker. Yannis zet hier een ongelooflijke prestatie neer en laat horen dat hij over een breed bereik beschikt en zowel lief als gemeen kan klinken. ‘Blood Of A Lion’ is zo’n nummer dat een mega refrein bezit dat door iedereen spontaan wordt meegebruld. De rauwe en pure metalriffs worden op sublieme wijze gemengd met AOR en 80’ties toetsen.

‘Born Again’ kent een sterke opbouw naar het refrein toe en de samenzang klinkt opnieuw geweldig. Er komen zelfs een paar oh-oh’s om de hoek piepen! ‘Zodd The Immortal’ is ook Beserk gerelateerd en is zonder meer de meest beukende track van het album geworden. Yannis’ stem zorgt ervoor dat je midden in het verhaal terecht komt.

‘Crazy, Mad Insane’ is sterk door 80’ties disco beïnvloed en ik ben er verzot op. Ik hou nu eenmaal van rare zijsprongen. Een perfect partynummertje met een super melodieuze slotsolo. ‘Eternal Fire’ wordt enorm gedomineerd door de toetsen. Die hebben hetzelfde effect op mij als die wereldbekende intro van Europe’s ‘The Final Countdown’.

Dit album kent geen enkel zwak of minder nummer en ‘End Of The World’ is opnieuw een schot in de roos volgens de Anton formule. De rustige, mooie ballade ‘Ghost In The Rain’ sluit dit formidabele album in schoonheid af. Dit is het meest aanstekelijke brok muziek dat ik dit jaar heb gehoord. Een klapper van formaat!

Anton borduurde verder op zijn idee rond de eerste drie Battle Beast albums en voegde er een thema aan toe. Bij is verzot op alles wat manga is en koos er Berserk uit om een verhaal rond te bouwen. Dit resulteerde in een brok heavy metal waar naast de riffs ook de toetsen een grote rol spelen. Dit zorgt er voor dat alles enorm aanstekelijk werkt en voor je het weet ben je geïnfecteerd door dit virus. Dit schijfje zal nog geruime tijd rondjes draaien in de cd-speler in de auto. Ideaal om de files te trotseren. Verrassing van het jaar voor mij…

Score: 4,75 uit 5

1. Beast In Black
2. Blind And Frozen