Review: Beast In Black – Dark Connection – Nuclear Blast Records – Release: Out now

Review: Beast In Black – Dark Connection – Nuclear Blast Records – Release: Out now.

Gitarist Anton Kabanen hield het voor bekeken bij Battle Beast en richtte zijn Beast In Black op. Het debuut ‘Bezerker’ sloeg in als een bom, mede door de fenomenale zang van Yannis Papadopoulos. Twee jaar later bevestigden ze dat met ‘From Hell With Love’ en bouwde de band een trouwe fanschare op. In volle Corona-tijd werd het derde, belangrijke album ingeblikt en hieronder kan je lezen wat het effect daarop was.

Beast In Black is:
Yannis Papadopoulos – zang
Anton Kabanen – gitaar
Kasperi Heikkinen – gitaar
Mate Molnar – basgitaar
Atte Palokangas – drums

Dark Connection

De opener ‘Blade Runner’ maakt meteen duidelijk wat we hier te verorberen krijgen. Catchy ritmes met scherpe riffs, de typische hoge vocalen van Yannis en een heel breed tapijt van toetsen. Anton bezit de gave om songs neer te pennen die bol staan van aanstekelijke hooks. Het is werkelijk onmogelijk om stil te blijven zitten bij deze nummers.

Op ‘Bella Donna’ worden U.D.O. riffs (insteek van gitarist Kasperi (ex-U.D.O.) ongetwijfeld) vermengd met zeemzoete zang van Yannis (die af en toe flink de hoogte inschiet met een gemeen, rauw randje) en toetsen die zo uit een dancenummer zijn weggelopen. Een cocktail die ik gretig opdrink! Inspiratie voor de teksten vond Anton deze keer onder meer in de cyberpunk wereld van de ‘Armitage III’ anime serie en ook gedeeltelijk uit de film ‘Blade Runner’.

‘One Night In Tokyo’ start met toetsen uit een nineties dance nummer, maar slaat al vlug om in een echte meezinger van de bovenste plank. De solo’s zorgen steeds opnieuw voor het nodige vuurwerk. Anton is gek op oude videogames zoals Nintendo. Om dit kracht bij te zetten kan je op de site van de band dit nummer horen terwijl je een old school spelletje kan spelen met het nodige klop, smijt en stampwerk (vergelijkbaar met Double Dragon). Na het lichtvoetige ‘Moonlight Rendezvous’ word je overdonderd door de kracht die ‘Revengeance Machine’ uitstraalt.

Met zijn klassieke metalriffs is ‘Dark New World’ het eerste van de drie nummers die opnieuw gelinkt zijn aan de fantasie serie ‘Berserk’. ‘To The Last Drop Of Blood’ kan je best omschrijven als een strijdanthem. ‘Broken Survivors’ laat een commerciëler geluid horen, met Yannis in de hoofdrol. Die kerel beschikt werkelijk over een fantastisch stemgeluid en kan hier vele facetten laten horen. Afsluiter ‘My Dystopia’ is ook een topper, want dit nummer laat je eerst wegdromen zoals je dat had op de eerste Nightwish albums. Het progressief karakter met lichte orkestratie is een ware verademing na al die beats en riffs van de vorige nummers.

Als bonus krijgen we twee covers die regelrecht op elkaar staan. Eerst een verfrissende versie van Manowar’s ‘Battle Hymn’. Naast Yannis valt hier ook het speciale drum- en baswerk op. Een uiterst geslaagde versie en wie had ooit gedacht om toetsen te horen op een Manowar track! Anton waagt zich zelfs aan een nummer van Michael Jackson. ‘They Don’t Care About Us’ is echter een uitstekende keuze, want de beat en de gemene ondertoon van Yannis blijkt de perfecte combinatie te zijn.

Dit derde album van Anton & co is opnieuw een toppertje. De eigenzinnige combinatie van harde strakke riffs met de hoge rauw gerande stem van Yannis en de overdosis toetsen maken dit tot een enorm aanstekelijk geheel. Jammer dat ze hun tour hebben moeten uitstellen, want live moet dit voortreffelijk zijn. Het voortreffelijke artwork van Roman Ismailov is volledig in de cyberpunk sfeer en springt zeker in het oog.

Score: 4.85 uit 5

1. Blade Runner
  2. Bella Donna