Review: Beast In Black – From Hell With Love – Nuclear Blast – Release: 08-02-2019

Review: Beast In Black – From Hell With Love – Nuclear Blast – Release: 08-02-2019.

Anton Kabanen verliet zijn band Battle Beast om zijn eigen band Beast In Black op te richten. Hij omringde zich met zanger Yannis Papadopoulos en ex-U.D.O. gitarist Kasperi Heikkinen om aan nummers te werken. Het debuut “Beserker” verscheen in november 2017 en werd bedolven met lovende kritieken. Het album kenmerkte zich door de hoge zang van Yannis, het sterke gitaarwerk en de aanstekelijkheid van de nummers. Een dik jaar later staat Anton er opnieuw met de opvolger. Deze keer zal die gevolgd worden door een heuse headliner tour in Europa!

Beast In Black is:
Yannis Papadopoulos – zang
Anton Kabanen – gitaar
Kasperi Heikkinen – gitaar
Mate Molnar – basgitaar
Atte Palokangas – drums

From Hell With Love
Beast In BlackLaat ik meteen met de deur in huis vallen, wie het debuut “Beserker” goed vond, zal deze schijf ook gretig verslinden. Bandleider Anton Kabanen gaat verder met dezelfde formule. Scherpe riffs met veel melodie en dit overgoten met de geweldige strot van Yannis Papadopoulos. Wat kan die kerel lekker schreeuwen! De snelle opener ‘Cry Out For A Hero’ laat ook toetsen horen en die maken het geluid compleet en laten het vol klinken. Die toetsen zijn nog prominenter aanwezig bij het titelnummer. Dit nummer flirt zelfs met AOR door die toetsen en de bij momenten zoete kant van Yannis en het meezingrefrein.

Dit album is de overtreffende trap als het gaat over aanstekelijke nummers. De eerste single ‘Sweet True Lies’ verplicht je om mee te bewegen, je luchtgitaar te bespelen en de refreinen mee te brullen. Tijdens ‘Repentless’ word je bedolven onder de staccato riffs. De hoge (bijna vrouwelijke) zang van Yannis bij de start en de orkestratie zorgen voor de nodige contrast in het nummer. Door de achtergrondkoortjes is een vergelijking met Powerwolf ook aan de orde. De solo neigt zelfs naar het neoklassieke werk. De toetsen roepen soms dance en jaren 80 invloeden op. Luister naar de start van ‘Die By The Blade’ en die link wordt glashelder. Yannis kan zowel zeemzoet klinken, ferm in de hoogte schieten maar zijn licht rauwe, gemene stem zal de meeste luisteraars doen bezwijken.

‘Oceandeep’ start met een Middeleeuwse fluit en emotionele zang van Yannis. Je kan dit nummer omschrijven als een modernere versie van de ballads op de eerste Nightwish albums. De super melodieuze en gevoelige solo vormt een keerpunt en het nummer vervolgt met meer power. Natuurlijk zijn er gelijkenissen met Battle Beast aanwezig (Anton was ook leverancier van nummers op hun eerste albums) en ‘Unlimited Sin’ is daar een voorbeeld van. Het album gaat verder met uiterst aanstekelijke nummers waarbij het contrast tussen de strakke riffs en de eerder vrolijke toetsen goed tot uiting komt. ‘This Is War’ is een waar anthem dat het live uitstekend zal doen. Samenvattend kan je dit album omschrijven als een heerlijke lekkernij!

Conslusie:
Anton is er in geslaagd om een waardige opvolger voor “Beserker” te fabriceren. Dit album is dermate aanstekelijk dat je het gerust in oneindige herhaling kan laten spelen, zonder dat dit één seconde gaat vervelen. De inbreng van de toetsen is wat groter dan op het debuut, maar dit is zeker en vast geen nadeel. Het verhoogt eigenlijk het catchy karakter van de nummers.

1. Cry Out For A Hero
2. From Hell With Love
3. Sweet True Lies