Review: Behemoth – I Loved You At Your Darkest – Nuclear Blast – Release: 05-10-2018

Review: Behemoth – I Loved You At Your Darkest – Nuclear Blast – Release: 05-10-2018.

Behemoth, opgericht in 1991, is tegenwoordig een blackened death metal band. In het begin speelde de band klassieke black metal met heidense teksten, maar later is de band overgegaan op occulte en thelemistische teksten geschreven door leadgitarist en zanger Adam ‘Nergal’ Darski. Met het album “Demigod” ging de band al wat meer meer richting de death metal. Na het goed ontvangen “The Satanist”(2014), had zanger Nergal een periode waarin de inspiratie om voor Behemoth te schrijven compleet weg was. Door onder andere het folk-zijproject Me And That Man kwam die inspiratie er toch weer en zie hier, het inmiddels elfde album “I Loved You At Your Darkest”.

Behemoth is:
Adam “Nergal “Darski – Zang, gitaar
Tomasz “Orion” Wróblewski – Bas
Zbigniew Robert “Inferno” Prominski – Drums
Patryk Dominik “Seth” Sztyber – Gitaar (geen officeel bandlid)

I Loved You At Your Darkest
Het album begint met het intro ‘Solve’, waarin een kinderkoor antichristelijke teksten opdreunt. Het koor ebt langzaam weg terwijl de muziek steeds harder wordt. Het eerste echte nummer is ‘Wolves Ov Siberia’, waar ook al een video van uit is. Het is typisch Behemoth. Je hoort een muur van geluid door de drums en gitaar, maar halverwege zakt het nummer qua tempo wat in en hoor je op de achtergrond een soort van Gregoriaanse klaagzang door een man. De laatste halve minuut gaat het nog even full speed naar het einde.

De eerste video van dit album was van het nummer ‘God=Dog’. Het nummer begint tamelijk rustig, maar gaat ook al snel up tempo verder. Ook hier horen we weer Gregoriaanse zang, dit keer door een koor. Ik vind de mix niet helemaal lekker, de gitaar wordt vaak wat weggedrukt door met name de drums. Wanneer de gitaar wel naar voren komt, zoals in het middenstuk, is die haast bezwerend aanwezig. De teksten van het kinderkoor uit het intro worden hier ook weer door kinderen en Nergal zelf gezongen.

Veel nummers zouden geschreven zijn volgens de eeuwenoude rock n roll formule met een vaste songstructuur. Nu hoor ik dat in de meeste nummers niet echt terug, maar in ‘Ecclesia Diabolica Catholica’ is dat duidelijk wel aanwezig. Het nummer is bij vlagen wel erg catchy , maar ook weer niet zo dat het echt in je kop blijft hangen. De gitaarsolo, die wat naar de achtergrond is gedrukt, is wel typisch een rocksolo. Aan het einde zit ook nog een stuk waarin ze laten horen hun black metal achtergrond niet te zijn vergeten. ‘Bartzabel’ begint rustig met drums en gitaar. Pas na anderhalve minuut begint het eigenlijke nummer. De Gregoriaanse zang komt ook in dit nummer weer terug, maar is nu wel heel nadrukkelijk aanwezig.

‘If Crucifixion Was Not Enough’, begint voor Behemoth begrippen tamelijk rustig met een bijna dansbaar ritme. Ook heeft het nummer in het begin wel een lichte thrash vibe over zich. Verder stikt het nummer van de tempowisselingen. Met ‘Angelvs XIII’ en ‘Sabbath Mater’ krijgen we een paar meer uptempo nummers, waarbij de eerste echt snel is en de tweede meer een lekkere doorstamper. Aan het eind van ‘Sabbath Mater’ wordt de zang van Nergal nog net even wat feller gebracht dan normaal, om de tekst nog wat extra kracht bij te zetten.

‘Havohej Pantocrator’ begint met een stuk akoestische gitaar en als de drums en later ook de elektrische gitaar erbij komen, krijgen we een wat onheilspellend sfeertje, mede ook door de orkestrale toevoeging. De akoestische gitaar blijft rondzingen gedurende het nummer. Op ‘Rom 5:8’ wisselt het tempo regelmatig tussen snel en rustig, met afwisselend Nergal’s normale zang en stukken gesproken tekst. Volgens Nergal is er geen sprake van een conceptalbum, maar corresponderen ‘We Are The Next 1000 Years’ en ‘Wolves Ov Siberia’ thematisch wel met elkaar, net als het intro ‘Solve’ en outro ‘Coagvla’.

Net als bij “The Satanist” werd er voor dit album een groot promo offensief gestart om het publiek alvast warm te maken voor het album. De hoge verwachtingen worden, vind ik, maar deels waar gemaakt. Net als bij “The Satanist” heeft dit album een sterk begin, waarin veel nieuwe dingen worden geprobeerd, maar kakt het album op driekwart wel wat in door een herhaling van zetten. Desalniettemin een meer dan solide album.

1. Solve
2. Wolves Ov Siberia
3. God = Dog