Review: Be’lakor – Vessels – Napalm Records – Release: Out Now

Review: Be’lakor – Vessels – Napalm Records – Release: Out Now.

Be’lakor is een fantastische melodische death metal band uit Australië en opgericht in 2004. Drie jaar later kwam Be’lakor’s eerste album uit, “The Frail Tide”, dat gelijk positieve en enthousiaste reacties kreeg. Het werd meteen duidelijk dat deze heren heel sterk waren in het melodic/death genre en dat ze het helemaal zouden maken. Vijf jaar later kwam Be’lakor’s tweede plaat uit, “Stone’s Reach”, dat eveneens lovende reacties kreeg. Sterker nog, het won de Metal Storm award voor het beste melodeath/Gothenburg metal album van 2009. Drie jaar later kwam Be’lakor’s derde en geweldige plaat “Of Breath and Bone” dat, ondanks dat het iets van Insomnium heeft, verder een adembenemend meesterwerk is geworden: Be’lakor op zijn best, met geweldige riffs, dromerige en prachtige melodielijnen en geweldige lage grunts.

Be’lakor is:
George Kosmas – zang, gitaar
Shaun Skyes – gitaar
Elliott Sansom – drums
Steve Merry – keyboard
John Richardson – bas

Vessels
Vessels“Vessels” is de vierde plaat van Be’lakor. Anders dan de vorige platen is “Vessels” meer ingetogen, meer sfeervol en melodisch zonder dat het minder ruw wordt en naar mijn idee een aanzienlijke verbetering. Het album staat vol prachtige nummers die de luisteraars in vervoering weten te brengen, epische melodieën om weg van te dromen, sierlijk en melancholisch. Het tempo en de sfeer wisselen sterk zodat de vrij lange nummers nooit vervelen.

‘Luma’ is het eerste nummer, een smakelijk voorproefje op wat ons te wachten staat. En wat een geweldig nummer! En dan ‘An Ember’s Arc’: acht veel te korte minuten epicness met geweldige riffs en melodieën en niet te vergeten de lage krachtige grunts die het één van de beste nummers van het album maken.

‘Withering Strands’ is een nummer dat getuigt van de muzikale kwaliteiten van de vijf Australiërs, zo complex en geweldig als het is, tien minuten om in de donkere sferen te dwalen. ‘Whelm’ is ook een donker pareltje, iets langzamer en een zeven minuten lang nummer, met verschillende tempo’s en melodieën. ‘The Smoke Of Many Fires’ is het laatste, hardste en beste nummer van “Vessels”. Ook hier wisselen de lage krachtige grunts af met sfeervolle melodieën en niet te vergeten de buitengewone tekst over een oude stam, offers en de dood.

….“To the stars, it returned, from the fire”….

Be’lakor is fijn om naar te luisteren en om weg van te dromen, en “Vessels” is absoluut Be’lakor’s beste plaat tot nu toe en een “must have” voor ieder melo/death liefhebber. Be’lakor tourt momenteel in eigen land, maar het zou geweldig zijn als ze binnenkort deze kant op zouden komen.

Score : 5 uit 5

1. Luma
2. An Ember’s Arc