Review: Belphegor – Totenritual – Nuclear Blast, Release: 15-09-2017

Review: Belphegor – Totenritual – Nuclear Blast, Release: 15-09-2017.

Belphegor plaagt onze zielen al vierentwintig jaar met z’n blasfemische terreur en op 15 september spreiden ze hun vuiligheid, na een afwezigheid van drie jaar, middels “Totenritual” over ons uit. Het vorige album “Conjuring the Dead” kwam in 2014 uit.

Belphegor is:
Helmuth Lehner – Gitaar en zang
Serpenth – Basgitaar
Bloodhammer – Drums

Totenritual
Het album begint met een ode aan Morbid Angel. Tenminste, ‘Baphomet’ had niet misstaan op “Gateways to Annihilation”. Wat me als eerste opvalt is dat Belphegor het gaspedaal redelijk vaak loslaat. Het is niet continu vol gas, hierdoor hebben de nummers veel meer diepgang en komt de occulte sfeer, die Belphegor veelvuldig probeert op te roepen, goed tot z’n recht. Ook het continu wisselen van Engels naar Duits en vice versa, een gimmick dat tot kunst is verheven, is ook een vaste waarde in de nummers. ‘Apohis-Black Dragon’ is hier een goed voorbeeld van.

Het nummer ‘The Devil’s Son’ heeft een mooi ronkende bass-lead. Ook de intro’s van bekende horrorfilms dragen bij aan de totale sfeer. Zo wordt ‘Swinefever – Regents Of Pigs’ ingeluid door een stuk van The Exorcist. Mocht ik het verkeerd hebben is dat een enorme schande voor een horrorfan zoals ik (mea culpa in dat geval).

‘Totenkult-Exegesis Of Deterioration’ is een mooie mid-tempo stamper met de voor Belphegor zo herkenbare blastbeat uithalen. Drummer Bloodhammer vergt veel van z’n arm- en beenspieren en ook het drumstel zelf wordt niet ontzien. ‘Totenbeschwörer’ is een intermezzo, zeer verdienstelijk, want je wordt als luisteraar uit het brute geweld van “Totenritual” gehaald. En je wordt enigszins voorbereid op ‘Spell Of Reflection’. Dit nummer heeft een typische old school vibe, ik hoor er veel oude Vader, het oude Hypocrisy en zelfs het stokoude Arch Enemy in terug. Met ‘Embracing A Star’ heeft Belphegor misschien wel een van z’n meest epische nummers geschreven. Al dat Belphegor zo uniek maakt, zit in dit nummer verweven.

De afsluiter, het titelnummer, ‘Totenritual’ is zoals ik Belphegor me kan herinneren, gas op de plank, Duits en Engels vermengd met elkaar, deathgrunts gemixt met black metal gekrijs. Een beetje een mix tussen black- en death metal. Halverwege ebt de muziek weg en krijg je een soort outro zodat je langzamerhand terug kunt keren naar de werkelijkheid na deze blasfemische achtbaanrit.

Belphegor levert met “Totenritual” een goede plaat af! Fans van Belphegor en death- en black metal kunnen deze plaat blindelings aanschaffen. Een pluspunt vind ik persoonlijk dat Belphegor geen knieval naar de commercie heeft gemaakt. Zij zijn ongeveer even oud als Amon Amarth en Behemoth. Ze zitten zelfs in hetzelfde vaarwater als Behemoth. Echter de commercie heeft nog niet zoveel vat op Belphegor gekregen als op de voorgenoemde bands. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de andere, meer commerciële bands zeer zeker ook goed zijn. Maar een band die z’n ziel aan de duivel heeft verkocht en de commerciële knieval niet heeft gemaakt, dient hiervoor geroemd te worden (vind ik). Dit laatste laat zich ook terugzien in de beoordeling.

Score: 4,4 uit 5

1. Baphomet
2. The Devil’s Son