Review: Benediction – Scriptures – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Benediction – Scriptures – Nuclear Blast – Release: Out now.

Benediction is in 1989 opgericht, toen nog met zanger Mark “Barney” Greenway, die na de release van “Subsconscious Terror” al snel naar Napalm Death vertrok. Dave Ingram vulde die plek in tot 1998 om na een periode van ruim 20 jaar vorig jaar weer terug te keren op het oude nest. Samen met Bolt Thrower en Warlord UK is Benediction altijd de belichaming geweest van de West-Midlands death metal scene, waarbij Benediction helaas altijd net iets meer in de schaduw heeft gestaan van grote broer Bolt Thrower. “Killing Music” uit 2008 was hun laatste wapenfeit en de laatste keer dat ik de band live heb gezien was in 2010 op een tour met datzelfde Bolt Thrower. Ondanks dat de band niet uit elkaar is gegaan is het ook niet echt bekend wat de band in die tijd heeft gedaan.

Benediction is:
Darren Brookes – gitaar
Peter Rewinsky – gitaar
Dan Bate – bas
Dave Ingram – zang
Gio Durst – drums

Scriptures

Naast dat de twee oudgedienden Darren en Peter, Dave Ingram weer in de gelederen hebben opgenomen, wordt de band vervolledigd met de ritmesectie van de band Omicida, te weten bassist Dan Bate en drummer Gio Durst. Die laatste laat op ‘Iteration of I’ gelijk horen waarom de heren hem binnen hebben gehaald. Niet dat standaard drumwerk maar veel afwisselende fills. De productie valt ook gelijk op. Waar veel nieuwere bands het old school death metal geluid proberen te benaderen door ook de productie gedateerd te laten klinken, gaat Benediction hier voor een strak en helder geluid. Het nummer is na een rustige opbouw ook wat sneller dan we van band gewend zijn.

‘Scriptures in Scarlet’ is zo’n lekkere doorstamper en ik zie live al gelijk een moshpit ontstaan. ‘The Crooked Man’ heeft veel tempowisselingen en is in de wat tragere passages ook gewoon doom. ‘Stormcrow’ heeft wat thrashinvloeden en het doet bij vlagen wat aan Testament denken. ‘Progenitors Of A New Paradigm’ heeft in het mid tempo begin een lekkere pakkende riff die blijft hangen, ook als het tempo wordt opgevoerd. De zang van Dave is zoals altijd laag maar goed verstaanbaar. Ondanks dat hij niet veel varieert met zijn vocalen, wat hij wel kan gezien zijn zang in andere bands zoals Ursinne, begint het toch niet te vervelen.

Sommige nummers hebben redelijk standaard drumwerk, maar het merendeel heeft veel subtiele fills met name in de wat tragere passages, waardoor het net even anders en afwisselender klinkt. ‘In Our Hands, The Scars’ en ‘Tear Off These Wings’ beginnen met een duidelijk hoorbare bas. Die bas hoor je trouwens over het hele album ook wel duidelijk in de mix. In ‘Neverwhen’ hoor je duidelijk ook andere bands terug, onder andere Asphyx, maar dan is er de vraag: wie heeft wie beïnvloed? “We Are Legion” heeft in het begin een lekkere mid tempo groove en stilzitten is er dan ook niet bij. Ingrams zang is hier ook meer verhalend. Het tempo gaat er uiteraard ook nog even flink in, om vervolgens net zo makkelijk weer in te zakken naar traag en meeslepend.

Je weet nooit wat je moet verwachten als een band er een tijdje tussenuit is geweest. Heel verrassend is het allemaal niet, maar het geheel klinkt wel lekker helder en strak. En live gaan de nummers het zeker ook goed doen met de nodige moshpits ten gevolge.

Score: 3,8 uit 5

1. Iterations Of I
2. Scriptures In Scarlet