Review: Benighted – Necrobreed – Season of Mist – Release: 17-02-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Benighted – Necrobreed – Season of Mist – Release: 17-02-2017.

Hyper grinding maniacs Benighted zijn weer terug met een nieuw album, “Necrobreed”. Deze Fransozen staan bekend om hun snelle death grind. Ik herinner mij nog hun show in Willemeen Arnhem een paar jaar terug. En damn wat was ik overdonderd door de bruutheid, passie en energie die van het podium afspatte. Vooral de drummer Kevin Foley sprong in het oog en gehoor. Wat een beest van een drummer. Ik vond het dus erg jammer om te vernemen dat Kevin Foley en Eric Rombard het Benighted-kamp verlaten hebben. Met mijn vingers gekruist hoopte ik dat de ritmesectie van Benighted nog steeds fier overeind zou staan op “Necrobreed”.

Benighted is:
Julien Truchan – Zang
Olivier Gabriel – Gitaar
Romain Goulon – Drums
Pierre Arnoux – Bas, achtergrondzang
Emmanuel Dalle – Gitaar

Necrobreed
BenightedGelukkig blijkt al na het intro “Hush Little Baby” het nog steeds snor te zitten met de sound van Benighted. ‘Reptilian’ zit vol meaty hooks en riffs. Het album klinkt weer vers en heerlijk agressief. Net zoals altijd met Benighted zijn niet alle nummers hoogvliegers op de plaat, maar over het algemeen weten zij de boel flink aan gort te grinden. De fans van de band zullen zich aan dit album geen buil vallen. Ondanks de wisseling van de wacht op de ritmesectie dendert Benighted stevig door. Leuk om uit te lichten is ‘Forgive me Father’, met nog een gastrolletje voor Black Dahlia Murder vocalist Trevor. Een heerlijk uptempo nummer wat live toch zeker wel de boel zal laten ontploffen.

Ze zijn deze zomer op Stonehenge Festival te bewonderen en het zal als ik deze plaat zo behoor één van de hoogtepunten van de dag worden. Naar mijn idee heeft de band ditmaal meer tijd besteed om wat meer groove te vinden in de manikaliteit. Verrassend vind ik ook dat op het laatste nummer ‘Mass Grave’ de band wat meer terugkeert naar de tijd van hun debuut. Halverwege ontpopt dit nummer zich weer tot een waar black metal-achtige sound waar Benighted destijds mee begonnen is.

Er is nog leven na het vertrek van Kevin en Eric. Nieuwkomers Pierre Arnoux en Romain Goulon verstaan hun vak meer dan prima op dit puike album. “Necrobreed” voldoet aan alle verwachtingen die je kunt hebben bij een Benighted plaat. Topwerk!

1. Hush Little Baby
2. Reptilian
3. Psychosilencer