Review: Beyond Creation – Algorhythm – Season of Mist – Release: 12-10-2018

Review: Beyond Creation – Algorhythm – Season of Mist – Release: 12-10-2018.

Beyond Creation is een Canadese technische death metal band. Het debuutalbum “The Aura (2011)” werd alom geprezen en opvolger “Earthborn Evolution (2014)” kon dan ook niet in de schaduw staan van dat album. Met “Algorhythm” doet de band een nieuwe poging om dat succes te evenaren.

Beyond Creation is:
Simon Girard – Zang, gitaar
Kevin Chartré – Gitaar, backing vocals
Philippe Boucher – Drums
Hugo Doyon-Karout – Bas

Algorhythm
Algorhythm‘Disenthrall’ is het filmische intro waarmee dit album begint en is de opbouw naar het eerste nummer ‘Entre Suffrage Et Mirage’. Die hakt er gelijk up tempo goed in, maar gaat halverwege over in een rustig stuk dat begint met solospel van de drums, waarna de bas en gitaar erbij komen die daarna weer opbouwen naar een snel slotakkoord. Het is ook het enige nummer met Franse lyrics. ‘Surface’s Echoes’ begint rustig, met akoestische gitaar, maar versnelt al rap. Hoewel Simon Girard zowel de hoge als de lage growls beheerd, zijn het in dit nummer hoofdzakelijk de wat lagere vocalen die je hoort. Het nummer eindigt met een gitaarsolo in combinatie met wat subtiele high pitched basloopjes.

‘Ethereal Kingdom’ begint ook weer rustig en er is veel interactie tussen bas en gitaar, waarbij de bas wel erg nadrukkelijk aanwezig is. Sinds 2015 is Hugo Doyon-Karout de nieuwe bassist, wederom op fretloze bas, net als zijn voorganger Dominic “Forest” Lapointe. Die fretloze bas staat bekend om het kunnen glijden van de ene toon naar de andere, ook wel glissando genoemd. Helaas kan die daardoor ook behoorlijk nadrukkelijk en soms zelfs irritant aanwezig zijn.

‘Algorhythm’ begint met een zangerige riff en de basgitaar die op de achtergrond duidelijk de toon aangeeft. Er zijn veel wisselingen tussen hoge en lage vocalen. Het nummer is meer up tempo death metal met vooral veel double bass drums. Het middenstuk heeft een trage gitaarsolo, waarna de gitaar en bas opbouwen naar het up tempo slotstuk.

‘À Travers Le Temps Et L’Oubli’ is een soort van interlude die begint met een piano. Net als het intro is het een sferisch en filmisch geheel van nog geen twee minuten. Op ‘In Adversity’ nemen de drums het voortouw, en vanaf dit moment vind ik de bas behoorlijk overheersend en irritant worden. Op ‘The Inversion’ lijkt die bas net even een ander ritme aan te houden dan de rest van de instrumenten en mede door wat onvatbare loopjes is die daarom nog nadrukkelijker aanwezig.

‘Binomial Structures’ is een zes minuten durend nummer zonder vocalen, dat begint met een basintro met wat subtiel gitaarwerk er doorheen. Er zit veel variatie in het drumwerk en de drummer gaat soms bij vlagen zijn eigen gang. Het lijkt wel wat op een jazz improvisatie. ‘The Afterlife’ is het slotakkoord en die hakt er na een kort intro gelijk lekker ruig in. Halverwege krijgen we een redelijk lange gitaarsolo waarna met wat orkestrale toevoegingen wordt toegewerkt naar het einde.

Het album is soms wat moeilijk te volgen door de drukke composities en veranderingen in melodie en heeft dan ook zeker meer luisterbeurten nodig om echt te doorgronden. De drums waren op de vorige albums wel meer present en gaan hier meer op in het geheel. De variatie in drumwerk is wel wat sterker dan op de vorige albums. Zoals al eerder genoemd steekt het baswerk er wel met kop en schouders boven uit en dat blijft een “you love it, or hate it” ding.

Score: 3,75 uit 5

1. Disenthrall
2. Entre Suffrage Et Mirage 3.