Review: BillyBio – Feed The Fire – AFM Records – Release: 30-11-2018

Review: BillyBio – Feed The Fire – AFM Records – Release: 30-11-2018.

BillyBioGedurende zijn tijd bij Biohazard werkte Billy Graziadei al samen met veel verschillende artiesten. Zijn daaruit voortvloeiende vriendschap met Cypress Hill zanger SenDog resulteerde in het oprichten van de band PowerFlo waarin ook bassist Christian Olde Wolbers (Ex-Fear Factory) en gitarist Roy Lozano (Downset) zitten. De band is nog steeds actief, maar Billy vond het tijd voor een solo-album. Voor dit album heeft Billy o.a. gebruik gemaakt van de diensten van bassist Ra Diaz( Suicidal Tendencies), gitarist Dan Palmer(Death By Stereo/Zebrahead ) en drummer Simo Perini (Guttermouth, Implants).

Voor zijn live band zijn de volgende muzikanten opgetrommeld: Robbie “Steed” Davidson (The Exploited/Certain Death), Daniele Manca (Coma/Shardana) en Raphael Saini (Cripple Bastards/Jaded Star). Voor nu even genoeg namen, laten we naar de muziek gaan.

Na een kort intro hakt het ‘Freedom’s Never Free’ er vol agressie en snelheid in. Als je een Biohazard kloon verwacht dan heb je het goed mis. De zang van Billy vind ik ook totaal anders dan tijdens zijn Biohazard tijd. Zijn uit duizenden herkenbare stem is verruild voor een veel lagere en rauwere. Het titelnummer is ook lekker snel, maar is meer rock gericht met een best wel catchy refrein. ‘Generation Z’ valt ook wel in diezelfde categorie. De rest van de nummers gaat alle kanten op hoewel de basis toch wel hardcore/punk is met daar doorheen veel invloeden van andere genres verweven. ‘STFU’ heeft wat raakvlakken met Biohazard, het gitaarintro lijkt wel erg op dat van ‘Shades of Grey’. ‘Sick and Tired’ heeft bij vlagen een meer thrashy vibe, terwijl ‘Untruth’ met name qua zang wat meer hip hop invloeden heeft. Afsluiter ‘Disaffected World’ heeft veel tempowisselingen die gaan van hyberspeed naar standje doom en vice versa. Het is duidelijk dat Billy maakt wat hij mooi vind en dat hij niet denkt in hokjes. De gemeenschappelijke factor van de nummers is rauwe energie, die het best tot zijn recht komt op het podium.

1. Freedom’s Never Free
2. Feed The Fire
3. No Apologies, No Regrets