Review: Binary Creed – A Battle Won – Rockshots Records – Release: Out now

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Binary Creed  – A Battle Won – Rockshots Records – Release: Out now.

Binary Creed is een vrij nieuwe band (opgericht in 2013) uit Zweden. Het label afficheert de band als ‘Progressive power metal’ en vergelijkt de band met Dream Theater, Conception en Threshold. Persoonlijk vind ik de power metal elementen veel nadrukkelijker aanwezig dan de progressieve elementen. Voor mij zijn hun voornaamste invloeden Helloween, Kamelot en Judas Priest. Daarnaast hoor ik, met name in de gitaarpartijen, melodeath invloeden en met name in de keyboards progressieve invloeden.

Het geluid van de zang bestaat uit cleane zang met hoge uithalen, een mix tussen Andy Deris en Roy Khan, waarbij de zanger ook nog de tweede stem heeft ingezongen. Zo nu en dan zingt een van de bandleden de achtergrondzang in een lager bereik. De zanger gebruikt soms een rauwer geluid. Hij heeft veel zangtechniek.

De keyboards zijn heel erg aanwezig, voornamelijk in de vorm van geluidstapijten, gevarieerd met prog metal melodieën. De drums zijn gevarieerd met veel dubbele basdrums. De slaggitaar is een mix van door Kamelot geïnspireerde power metal en melodeath invloeden.

Binary Creed is:
Peo Olofsson – Keyboard
Andreas Stoltz – Zang
Robert Rasmussen Ahlenius – Bas
Andreas Gren – Drums
Stefan Rådlund – Gitaar

A Battle Won
Binary Creeds tweede album is een conceptalbum met als thema’s oorlog en terreur. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen vrijheid klinkt ook door in de meeste teksten. Het eerste nummer, ‘Servants’ is een echt power metal nummer met goede gitaarpartijen, aangekleed met lang aangehouden keyboard akkoorden, dubbele zanglijnen door de zanger en gesproken tekstfragmenten. De band gaat gelijk volle kracht vooruit, dit is een goed openingsnummer. De outro laat de song verrassend zeer rustig aflopen.

‘Lurking In The Shadow’ gooit de intensiteit nog een tikje omhoog. Het heeft alle elementen van de eerste song. Voor de variatie is er ook rauwere zang en een tweede, lagere, zanger toegevoegd en de gitaar heeft wat meer melodeath invloeden. Vooralsnog een goede start. Rond het derde nummer, ‘In A Time To Come’, begint de zang me tegen te staan omdat het te geschoold klinkt. Muzikaal is het allemaal nog steeds goed, met gitaren beïnvloed door Dark Tranquility, meer keyboard en in zijn geheel een Kamelot sfeer. De eerder gebruikte rustig aflopende outro werkt niet.

De volgende song legt het tempo een stuk lager, maar heeft wel meer tempowisselingen dan de eerdere nummers en wat oosters klinkende invloeden in de gitaarpartij. Ondanks dat de band in iedere song nieuwe elementen stopt vind ik dat, voor een band die prog wil zijn, de muziek te veilig is. Ook heb ik nog geen song gehoord die me echt omver blaast. Ook ‘The Ones To Bleed’, weer een rustiger nummer, is solide en heeft een verassing (breakdowns). Desondanks wordt het nooit meer dan solide.

De rest van het album blijft ongeveer op hetzelfde niveau.’ Safer Than Now’ heeft de bands’ standaard geluid en een melancholische riff, ‘A Better Man’  is een power ballad met prog invloed en een groove metal riff in de intro. Typisch voor een power metal band is ‘Black Storm’ door Abba beïnvloed. ‘These Hands’ heeft een intro met Slayer invloed, een afwijkende maatsoort en een neoclassical metal solo. Voor het laatste nummer ‘Journey Without End’ worden alle standaardelementen van de band nog eens getoond. Het album is vermakelijk zonder echte hoogtepunten.

Ondanks de techniek en variatie die de zanger ter beschikking heeft, vind ik het persoonlijk te klinisch en weinig emotioneel overkomen. Daarom begint de zang me op een gegeven moment te irriteren. De muziek zit wel goed in elkaar met veel variatie en een goede productie. Voor een band die progressief wil zijn vind ik het echter allemaal te veilig klinken en zou ik graag horen dat ze meer avontuurlijke keuzes in hun songwriting maken. Desondanks zou de score hoger uitvallen als de zanger wat natuurlijker en emotioneler zou klinken.

Score: 3.25 uit 5

01. Servants
02. Lurking In The Shadow