Review: Black Sabbath – 13 – Vertigo – Out Now

Black Sabbath – 13 –  Vertigo – Out Now

De godfathers van de heavy metal zijn eindelijk terug met nieuw werk! 13 Is het negentiende studio album van Black Sabbath. Het is het eerste studio-album uitgebracht door Black Sabbath sinds “Forbidden” uit 1995 en hun eerste studio-opname met originele zanger Ozzy Osbourne en bassist Geezer Butler sinds het live album ”Reunion” uit 1998, wat wel twee nieuwe studio tracks bevatte. Het is ook de eerste studioalbum met Osbourne sinds ”Never Say Die”! (1978), en met Butler sinds ”Cross Purposes ” (1994).

De originele line-up van Black Sabbath begon te werken aan een nieuw studio-album in 2001 met producer Rick Rubin.  De ontwikkeling van het album werd uitgesteld omdat Osbourne  in het midden zat van het afronden van zijn achtste solo album ”Down to Earth”, en de rest van de bandleden ging uiteindelijk naar andere projecten, zoals GZR en Heaven & Hell (wat een reünie was van Black Sabbath met oud zanger Ronny James Dio). Black Sabbath kondigde op 11 november 2011 aan dat ze het werk met Rubin opnieuw zouden herstarten. Maar ook deze keer werd er uitgesteld vanwege de constatering van kanker bij Tony Iommi.  Naast originele leden Osbourne, Butler en Iommi, werden de drums ingespeeld door Brad Wilk, van Rage Against the Machine en Audioslave, na het besluit van originele drummer Bill Ward’s om niet deel te nemen aan de reünie, als gevolg van een “contractueel geschil”. Live zal de band worden bijgestaan door Tommy Clufetos.

Black Sabbath

Tony Iommi – gitaar
Ozzy Osbourne – zang
Geezer Butler – bas

13:
Yes! Sabbath is back! Op meer dan één manier. Begonnen als reünie van de originele bezetting , maar laten we nu niet op die soap ingaan, is de band teruggekeerd naar hun oude sound. Rick Rubin heeft ze een goede productie meegegeven, volle bas, paar lagen gitaar, vol drumgeluid en natuurlijk de typische stem van Ozzy. Heerlijk heavy en doomy  zoals de eerste albums van de band, maar zonder gedateerd te klinken.

Opener “End Of The Beginning” neemt je meteen mee terug naar “Black Sabbath”. Een heerlijk airguitar en headbang nummer. Nummer twee is de eerste single van het album, “God Is Dead?”. Een zwartgallig nummer. Maar wat blijft het verschrikkelijk in je kop hangen zeg!! Na één keer horen blijf je het de hele dag neuriën. Als dit nummer het live niet goed gaat doen weet ik het ook niet meer. “Loner” is een meer blues georiënteerd nummer. Muzikaal en tekstueel een iets simpeler nummer als de twee voorgaande. En nu ik het er toch over heb, alle teksten zijn  geschreven door Butler. Ze passen goed bij de muziek, zwaar en veel zwartgalligheid. Ik hoop dat ze niet de gemoedstoestand van de beste man weergeven!

Nummer 5 “Age Of Reason” is een echt doom nummer. Dreigend en slepend. Met “Live Forever” komen de heren met een heerlijk stuk stoner rock voor de dag. Inclusief heerlijk stuk scheurende gitaar. En met het één na laatste nummer “Damaged Soul” heeft de band ook een ‘ballad’ op het album gezet. Inclusief mondharmonica! Verwacht geen nummer met akoestische gitaren, gewoon langzaam sijpelend en op lage snelheid heerlijk voortkruipend, zo nu en dan eens snelheid oppikkend voor een heerlijke solo. Meneer Iommi heeft ze nog steeds in de vingers! Helaas zijn we dan alweer aangekomen bij het laatste nummer van 13. Met “Dear Father” eindigd het album zoals het begon. Terug naar de roots van de band. Letterlijk . Luister maar………

(De oplettende lezer zal het zijn opgevallen dat ik track nummer vier niet heb besproken. Om eerlijk te zijn, het nummer “Planet Caravan” vind ik gewoon een sch**t nummer, dus waarom de band hier een nummer twee van heeft gemaakt genaamd “Zeitgeist” is mij een raadsel. Maar dat is uiteraard alleen maar de mening van ondergetekende.)

13 is een heerlijk Black Sabbath album, dat klinkt zoals de band hoort te klinken. Ok, de band grijpt op meerder manieren terug op hun verleden. Veel riffs en ideeën lijken op oude songs. Maar nergens wordt het echt plagiaat op henzelf.  De mannen hebben gewoon goed in hun eigen keuken gekeken. En met zoveel krakers op je repertoire kan het ook geen kwaad. Iedereen hoort dit album gewoon in ieder geval minstens één keer te luisteren. Want zeg nou eerlijk, Black Sabbath, wie is er niet mee opgegroeid? Anders toch maar eens met je ouders praten…..

01 – End Of Beginning
02 – God Is Dead?
03 – Loner