Review: Black Tusk – TCBT – Season of Mist – Release: 17-08-2018

Review: Black Tusk – TCBT – Season of Mist – Release: 17-08-2018.

Black Tusk is een band uit Georgia, VS, het hartland van de sludge metal en dat is inderdaad wat deze band maakt. De band wordt vaak in verband gebracht met Kylesa en Baroness. Het is zelfs zo dat over het algemeen de albumhoezen door de zanger van Baroness worden ontworpen. Dat wil niet zeggen dat Black Tusk hun sludge vermengt met Psychedelica, zoals Kylesa, of met prog en seventies invloeden zoals Baroness. De reden daarvoor valt te vinden in hun ontstaansgeschiedenis. De band is ontstaan in 2005 uit leden van diverse punkbands die in dezelfde straat woonden. Deze punkachtergrond vind je in de uitgeklede, recht toe recht aan sludge van Black Tusk. De band focust zich op de kern van sludge: lompe, distorted riffs die als een onstopbare dikke brij over je heen walsen. ‘Swamp metal’, zoals ze het zelf noemen. De band heeft tragedie moeten verwerken, aangezien bandlid Jonathan Athon in 2014 stierf. Desondanks is de band redelijk productief, ze hebben inmiddels zes albums (inclusief deze), drie EP’s en een split uitgebracht.

Black Tusk is:
Andrew Fidler – Gitaar, Zang
Chris “Scary” Adams – Gitaar
Corey Barhorst – Bas, Zang
James May – Drums, Zang

TCBT
Black TuskDe titel van het album betekent ‘Taking Care of Black Tusk’ en het album is volgens de bandleden geïnspireerd door de dood van een aantal vrienden en van Jonathan Athon. De muziek op het album is vrij snel voor een sludge album, een van de vele invloeden van punk op Black Tusks muziek. Ook de drums grijpen regelmatig terug op punkrock, al worden er ook veel metal drumtechnieken ingezet. Ook in de riffs zijn er regelmatig punkinvloeden terug te vinden.

Wat het album in ieder geval zonder twijfel een metalalbum maakt, zijn de screams en shouts. Helaas vind ik de zangers in de band geen prettige stemmen hebben. Ook probeert de band zo intens en eerlijk mogelijke sludge metal neer te zetten. Dit zal door velen gewaardeerd worden, voor mij betekent dat, dat de songs te veel op elkaar lijken, ook al omdat blijkbaar heftige, doorstomende muziek de voorkeur heeft op riffs met een eigen karakter. Her en der is er wel wat eigens over het album verdeeld, zoals de combinatie van lage riffs en hoog (tremolo) gitaarspel zoals in ‘Agali’, de terugkerende stops\starts van ‘Burn the Stars’ of de Kylesa invloeden van ‘Scalped’. Dit zijn echter niet voor niets songs die apart zijn uitgebracht.

Het merendeel van het album is heel degelijk maar niet in het oog springend. De songs zullen best goed werken in een stomende live set, als ik naar het album luister heb ik moeite om de aandacht er bij te houden.

Liefhebbers van pure sludge kunnen dit blind kopen. Persoonlijk vind ik dit te minimalistisch voor mijn smaak en de stemmen bevallen me niet.

Score: 2.75 uit 5

01. A Perfect View of Absolutely Nothing