Review: Bleeding Gods – Dodekathlon – Nuclear Blast Records – Release: 12-01-2018

Review: Bleeding Gods – Dodekathlon – Nuclear Blast Records – Release: 12-01-2018.

Bleeding Gods is het geesteskindje van Ramon Ploeg, bekend van de band Houwitser. Toen Ramon de band verliet begon hij met het schrijven van nieuwe muziek. Niet meer in de stijl van Houwitser, een mix tussen Grindcore en Old School Death Metal. Nee, ditmaal moest het anders, meer episch. In 2013 is er een demo opgenomen en in 2014 kwam het volwaardige debuut “Shepherd Of Souls” uit. Hierna is de bezetting weer volledig omgegooid waarna “Dodekathlon” opgenomen is. Deze komt 12 januari 2018 uit via Nuclear Blast Records.

Bleeding Gods is:
Mark Huisman – Zang
Ramon Ploeg – Gitaar
Rutger van Noordenburg – Gitaar
Gea Mulder – Basgitaar
Daan Klemann – Drums

Dodekathlon
Het album “Dodekathlon” is mijn kennismaking met Bleeding Gods. Nou is dat niet helemaal waar omdat ik ze ooit eens live heb mogen aanschouwen. Destijds schreeuwde Arnold Oudemiddendorp nog door de microfoon. Volgens mij was het toen nog ‘recht toe, recht aan’ death metal, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Dit album dat voor mij ligt past in ieder geval niet meer in het rijtje ‘recht toe, recht aan’ death metal. Dit is veel epischer, denk aan Septic Flesh, (het hardste werk van) Epica, Behemoth en Dimmu Borgir. Vooral Behemoth en Dimmu Borgir hoor ik veel terug in de muziek. Gezien de muzikale link met de laatste bands is het niet vreemd dat Nuclear Blast Bleeding Gods getekend heeft. Hetgeen ik hier hoor is van zo’n hoge kwaliteit dat Bleeding Gods hiermee gelijk een plek krijgt in de eredivisie van de Nederlandse metalscene, samen met bands als Pestilence, Asphyx, Within Temptation, Orphanage en Gorefest. Niet dat Bleeding Gods muzikaal in hetzelfde rijtje valt, maar met dit album zouden ze zomaar ineens kunnen doorbreken en internationaal furore kunnen maken.

Dit gezegd hebbende moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo’n enorm fan ben van Behemoth, tenminste, wat Nergal en consorten de laatste tijd uitspoken kan me niet zo veel meer boeien. En Dimmu Borgir heeft ook al jaren niets nieuws meer laten horen, daar komt binnenkort verandering in, maar iets zegt me dat de hoogtijdagen van weleer niet meer terugkeren. Dit alles betekent dat ik zelf het album “Dodekathlon” ook niet bijzonder interessant vind. Dit neemt niet weg dat het voor de meeste metalheads een super album is.

Het album is bijzonder episch van aard, alles is pico bello voor elkaar. De productie staat als een huis, de nummers hebben een perfecte balans en het artwork is subliem!

Bleeding Gods heeft met “Dodekathlon” een geweldig album afgeleverd. On-Nederlands goed! Ze behoren hiermee gelijk bij het topsegment van de scene. Het is niet meer dan logisch dat ze onder contract staan bij Nuclear Blast, zij hebben neus voor kwaliteit. Persoonlijk vind ik de muziek minder interessant, echter gaat het niet geheel om mijn smaak, maar om de kwaliteit van de muziek.

Score: 4,6 uit 5

1. Bloodguilt
2. Multiple Decapitation