Review: Bloody Hammers – Lovely Sort of Death – Napalm Records – Release: Out Now

Review: Bloody Hammers – Lovely Sort of Death – Napalm Records – Release: Out Now.

Bloody Hammers is een Amerikaanse band, gevormd in 2012. In het begin was Anders Manga het enige bandlid maar na een tijd kwam zijn vrouw Devalia het project versterken op keyboards. De band speelt een vorm van gothic rock vermengd met doom metal en psychedelische rock. Ze geven aan beïnvloed te zijn door onder meer: Black Sabbath, The Sisters of Mercy, Nick Cave, Goblin en David Bowie.

Bloody Hammers is:
Anders Manga – Zang, gitaar en basgitaar
Devalia – Keyboards en orgel
Jack Griffin – Drums (niet bekend of hij vast lid is of sessie muzikant)

Lovely Sort of Death
bloody-hammers-lovely-sort-of-deathIk heb hier het vierde album van Bloody Hammers in de handen, het compilatie album “Spiritual Relics” uit 2013 meegeteld, waarop oude (demo) nummers en niet eerder uitgebracht materiaal staan. Zoals hierboven beschreven speelt Bloody Hammers een soort van gothic/doom/horror rock/metal. Het eerste nummer ‘Bloodletting On the Kiss’ heeft heel veel weg van Type O Negative, da’s toch best wel een goed begin.

In hun biografie staat geschreven dat ze mede beïnvloed zijn door David Bowie, dit is heel goed te horen in ‘Lights Come Alive’, zelfs Anders’ stem heeft hier veel weg van die van David Bowie. Verder hoor ik inderdaad ook de reeds vernoemde Nick Cave terug, maar ook Paradise Lost. Luister maar eens naar ‘Infinite Gaze to the Sun’. De nummers ‘Messalina’ en ‘Stoke the Fire’ zouden zo op een album van Billy Idol kunnen staan, tevens hoor ik in deze nummers invloeden van Wednesday 13th. Kortom, een afwisselend album met een duidelijke rode draad erin, namelijk gothic en horror.

Natuurlijk wil het oog ook wat en heeft men gezorgd voor een toepasselijke hoes. Dit geeft de occulte, gothic en horror sfeer goed weer. Het is wel een heidens karwei deze hoes fatsoenlijk op allerlei pagina’s te krijgen. Het puriteinse Amerika, dat veel van het internet domineert, valt vast en zeker over het vele bloot op de hoes. Productioneel heeft meneer Manga de boel ook goed voor elkaar. Het luistert zeer prettig weg.

Bloody Hammers heeft een topper in zijn genre afgeleverd en mag trots zijn op het resultaat. Napalm Records zal ook zeer content zijn met het album. Laten we hopen dat men besluit een aantal mensen, al dan niet vast, bij Bloody Hammers aan te trekken zodat ze ooit live te zien zijn. Dit zou een waar feest zijn.

Score: 4.1 uit 5

1. Bloodletting on the Kiss
2. Lights Come Alive