Review: Bodyfarm – Battle Breed – Cyclon Empire – Release: 06-11-2015

Review: Bodyfarm – Battle Breed – Cyclon Empire – Release: 06-11-2015

Bodyfarm beukt nu al wat jaartjes aan de weg. Opgericht in 2009 door Thomas en Quint maakten de mannen uit Amersfoort en omstreken kennis met hun voorliefde van Oud Hollands beuken. Nu 6 jaar later spelen de mannen op menig metalfestival in zowel binnen- als buitenland en hebben ze onder meer het topalbum “The Coming Scourge” op hun naam staan. Het heeft even geduurd, maar we kunnen nu eindelijk weer genieten van een nieuwe release van Bodyfarm: “Battle Breed”.

Bodyfarm is:
Quint Meerbeek – Drums
Thomas Wouters – Gitaar/zang
Alex Seegers – Bas
Bram Hilhorst – Gitaar

BattleBreed
Bodyfarm Battle_BreedNa het  onheilspellende ‘Hell March’ (gemaakt door niemand minder dan Clemens Wijers van Carach Angren) gaat het album meteen stevig van start. Samen met niemand minder dan Martin van Drunen gaat Thomas het grunt duet aan. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat Thomas zijn diepere grunt mij wat beter ligt. Het nummer stampt in ieder geval ouderwets knoerthard weer door. Stevig Oud Hollands beuken zoals maar een paar bands het tegenwoordig nog lukt. Halverwege kakt het tempo in en gaat men over tot een wat melodischer stuk. Niet bijster spectaculair, maar het hapt lekker weg totdat de beukpartij weer losgaat. Sommige gedeeltes doen mij een beetje aan het oude Gorefest denken. De solo op het eind van ‘The Dark Age’ smaakt in ieder geval wel naar meer. Mooi instrumentaal outro waar Bodyfarm toch zeker wel punten mee scoort.

‘Saxon Victory’ opent weer lekker bruut om vervolgens  met een vette groove de rest van het nummer door te zetten.  Het valt me op dat vooral in de eindmix de mannen weer gestaagd gegroeid zijn. Dit uiteraard te danken  aan knoppentovenaar Bjornstrom die al menig classic op zijn naam heeft staan. Het klinkt allemaal in ieder geval zeer lekker. Vooral is er groei in de meer rustige passages waar in het verleden er nogal flink doorgebeukt werd vindt Bodyfarm nu meer ademruimte in zijn nummers en dit maakt het in zijn geheel een stuk aangenamer om naar te luisteren. ‘Dawn of Defeat’ is ook weer zo een heerlijk stampnummer. Het drumwerk van Quint Meerbeek is duidelijk weer een stapje verder in ontwikkeling gegaan. Naast het doorsnee stampwerk is het allemaal wat speelser geworden in zijn spel. De ritme sectie staat best zwaar in de mix en dit geeft het een best bombastisch geluid. Iets wat je graag hoort bij een band zoals Bodyfarm.

‘The last Crusade’ swingt de pan uit. De Dutch Groove die zij hier eruit blasten is iets waar menig act  jaloers van gaat worden. Met hun vorige plaat deed BodyFarm al een flinke gooi tot 1 van de de betere death metal acts van Nederland te gaan behoren. ‘Prince of Wallacia’ ligt een beetje anders in  het verschiet dan de rest van de plaat. Het gaat er wat minder “beukend”  aan toe. Het doorstamp gehalte ligt wat lager en Bodyfarm laat zich hier van een wat “rustigere“ kant zien. Niks mis mee en ik zie het als een aangename adempauze voordat het stampgeweld weer doorgaat. Tijd voor wat revolutie nu met ‘Storming Revolution’. Heerlijk stormend knalt het door totdat in het midden weer even een leuk stukje midtempo aangehaald wordt om vervolgens de song helemaal aan gort te blazen. Prima nummertje wat het live ook zeker leuk zal gaan doen in de moshpit.

‘Firing Squad’ is ook zo’n prima voorbeeld van een goed opgebouwd death metal nummer. Loodzwaar van start om vervolgens door te grooven naar het vuurpeleton.  Vooral tekstueel een mooi in elkaar geknutseld nummer over hoe Thomas zichzelf riching executie ziet gaan. Thomas is in zijn lyric gebruik op deze plaat ook prima bezig. Sowieso beschikt Thomas over  een aangename duidelijke grunt. ‘Slaves Of War’  is de bonustrack van de Amersfoorste Deathsquad.  ‘Slaves of War’ is uiteraard al bekend bij de liefhebbers van Bodyfarm. Reeds in 2011 werd er al een videoclip gereleased van dit sterke nummer.

Duidelijk moge zijn dat met deze plaat Bodyfarm zich prima kan meten aan een band zoals Hail of Bullets. De Dutch death metal hebben ze in ieder geval door hun aderen stromen en gelukkig weten ze dit goed op plaat neer te knallen. Ik heb Bodyfarm vanaf het begin meegemaakt. Schitterend om te zien hoe ze als een paar gretige jonge honden in een kort tijdsbestek de top hebben weten te halen in de Dutch Scene. Welverdiend mannen.

Score 4,5 uit 5

1. Hell March” (Intro)
  2. The Dark Age” (featuring Martin Van Drunen)