Review: Borknagar – Winterthrice – Century Media Records – Release: 22-01-2016

Review: Borknagar – Winterthrice – Century Media Records – Release: 22-01-2016.

borkBorknagar is alweer aan hun tiende schijf toe. Ook ditmaal komt de band zeer progressief om de hoek kijken. Dit geeft het album Winterthrice weer een divers geluid. Ondanks de zeer progressieve inslag van de band lijken ze met hun voorganger “Urd” toch hun geijkte sound gevonden te hebben. ‘”Winterthrice” wijkt niet veel af van de formule die vier jaar geleden is toegepast. Waar in het verleden Borknagar hun luisteraars vaak deed verrassen met hun sound, komen ze nu wat meer in hetzelfde straatje met “Winterthrice”. Gelukkig was “Urd” een dijk van een album en kan ik mij goed voorstellen dat na dit succes de mannen ervoor gekozen hebben dit pad te blijven volgen.
Wederom wordt er ook op vocaal gebied genoeg gestunt. Het gekerm, de grunts en cleane vocalen worden met veel passie en power op de luisteraar afgevuurd, wat het allemaal weer een waar genot maakt om naar te luisteren. Vortex, Vintersorg en Nedland maken er met hun drietjes weer een waar vocaal festijn van. De complexiteit en genialiteit spat er op vocaal gebied weer vanaf. Er is zelfs nog een gastenplekje voor Garm op dit album . Er is dus vocaal talent genoeg te vinden op “Winterthrice”.
Na een paar luisterbeurten zul je steeds meer de parels op dit album ontdekken. Net als de voorganger is het even verteren. Maar als je even wat meer luisterbeurten aan dit album geeft gaat er een mooie wereld voor je open. Borknagar levert wat men van hun verwacht: een prima progressief black metal album waar we voorlopig weer even zoet mee zijn.

Score 4,25 uit 5

Borknagar Official
Borknagar Facebook