Review: Burning Witches – Dance with the Devil – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Burning Witches – Dance with the Devil – Nuclear Blast – Release: Out now.

Deze Zwitserse meiden, op twee na dan, want Sonia Nusselder en nieuwe zangeres Laura Guldemond zijn van Nederlandse bodem, startten hun avontuur in 2015 en in 2016 werd hun demo door Metal Hammer als demo van de maand verkozen. In 2017 werd hun zelfgetitelde debuut in een oplage van 666 exemplaren via Pledgemusic uitgebracht. De meiden kregen veel aandacht en Nuclear Blast zag wel toekomst in dit gezelschap en bood hen een platendeal aan. Eerder vorig jaar trad zangeres Laura Guldemond (Shadowrise) toe tot de band.

Burning Witches is:
Laura Guldemond – Zang
Romana Kalkuhl – Gitaar
Sonia Nusselder – Gitaar
Jeanine Grob – Bas
Lala Frischknecht – Drums

Dance with the Devil

Deze derde release komt vrij vlot na het tweede album “Hexenhammer”. Zoals eerder stond ook Marcel “Schmier” Schirmer van Destruction weer achter de knoppen en dat is ook zeker te horen qua productie. Het album begint met het intro ‘The Incantation’. We horen alleen de zwoele stem van Laura onder begeleiding van een rustig stukje elektrische gitaar. ‘Lucid Nightmare’ knalt er daarna gelijk goed in met veel double bass drums en we horen ook gelijk waar de band de inspiratie weghaalt en wel de jaren 80 heavy metal van bands zoals Judas Priest en Accept. Laura heeft ook van die typische Rob Halford uithalen maar ondanks dat ze een vrouw is komt ze niet zo hoog als Rob. Het nummer heeft ook subtiele achtergrond zang/grunts.

Veel nummers op dit album zijn van die lekkere doorstampers waar je hoofd bijna automatisch van op en neer gaat. We horen veel gitaarduels tussen Romana en Sonia en ook de nodige gitaarsoli zitten in de nummers. Bij ‘Black Magic’ dacht ik gelijk aan een cover van Slayer, maar het nummer is de balad op dit album. Een ander opvallend nummer is “Sea of Lies”, wat meer een mid tempo rocker is met snelle passages. Het album sluit af met ‘Battle Hymn’, en ja, dat is wel een cover van de Manowar klassieker. Daarvoor is zelfs medeoprichter van Manowar Ross “The Boss” Friedman opgetrommeld als ook Symphony X bassist Michael Lepond. Het nummer is qua snelheid en energie gelijk aan het origineel met uiteraard wel een eigen twist. Helaas mis ik wel de kippenvelmomentjes die ik bij het origineel wel heb.

Muzikaal is er niet veel veranderd en horen we nog steeds het retro metal geluid a la Judas Priest en tijdgenoten. De live-nummers van de vorige EP vond ik iets te opgepoetst, waardoor het live-gevoel nagenoeg weg was. Op dit album hebben de studionummers juist het tegenovergestelde en zit er een live en ruig randje aan.

1. The Incantation
2. Lucid Nightmare
3. Dance With The Devil