review: Bury Tomorrow – Runes – Nuclear Blast – Release 25 mei

Bury Tomorrow – Runes – Nuclear Blast – Release 25 mei

Metalcore, dan moet je wel van heel goede huize komen wil ik een poging doen om er naar te luisteren. Onder het motto “je kunt niet alleen maar reviewen wat je smaak is”, neem ik een frisse (on)objectieve duik en stort ik me op de nieuwe plaat van Bury Tomorrow. Deze band heeft een goede naam en uitstekende recensies op hun naam staan. Hun debuut “Portraits” wordt alom geroemd. Benieuwd of deze metalcore mij zal bekoren.

Bury Tomorrow is:

Daniel Winter-Bates – lead vocal
Jason Cameron – rhythm guitar, clean vocals
Kristan Dawson – lead guitar
Davyd Winter-Bates – bass guitar
Adam Jackson – drums, percussion

Runes
downloadDe stereo maar even goed hard. Dat wil wel eens helpen om de stemming erin te krijgen. Vanaf de start vliegen de metalcore breakdowns je om de oren. Aangenaam verrast ben ik door de vuige grunt die er uit knalt. ‘Tis nog net geen pigsqueel ;). En daar komt helaas waar ik bang voor was. Het refrein komt in normale zang en doet me al gauw terugdenken aan de zanglijntjes van een Linkin Park. Gelukkig zijn de refreinen kort van stuk en kunnen we al gauw verder met de metalriffs en breaks. Vooral de uptempo stukken zijn erg goed te versmaden. Wat mij betreft skippen ze de cleane vocalen (goede stem hoor, maar gewoon mijn stijl niet 😉 ) Metalcore wordt toch gauw al bestempeld tot iets als een vrouwending binnen metal. Bury Tomorrow toont in ieder geval genoeg kloten om dat aan duigen te blasten. Voor de afwisseling van het materiaal wat ik normaliter in de spelert heb zitten is deze schijf van Bury Tomorrow voor een keer een leuke afwisseling. Mijn kast zal er in ieder geval niet mee gevuld worden.

Achteraf viel het mij nog reuze mee om mij door deze plaat heen te worstelen. De vocalen(grunts) zijn fantastisch en vooral de wat uptempo stukken liggen lekker in gehoor. In de Metalcore scene zal dit vast wel tot één van de toppers behoren. Ik zelf laat het toch al gauw links liggen. Metalcore liefhebbers: check het vooral uit!

Score 3,9 out 5

1. Man On Fire 4:01
2. Shadow, A Creator 4:39