Review: Candlemass – Death Thy Lover – Napalm Records – Release: 03-06-2016

Review: Candlemass – Death Thy Lover – Napalm Records – Release: 03-06-2016.

Het Zweedse Candlemass is natuurlijk bekend als één van de grondleggers van de doom metal. De band is opgericht in 1984 en onderhevig geweest aan de nodige line up wisselingen, waarbij bassist/songwriter Leif Edling de enige constante factor is door de jaren heen. Van het vorige album “Psalms For The Dead” werd gezegd dat dit het laatste studio-album van de band zou zijn en dat de band verder zou gaan als live-band. Deze EP getiteld “Death Thy Lover” is naar aanleiding van het dertigjarig bestaan van de band. De tijd zal leren of dit alsnog een vervolg zal hebben in de vorm van een twaalfde album.

Candlemass is:
Leif Edling – Bas
Mats “Mappe” Björkman – Rhythm gitaar
Lars Johansson – Lead gitaar
Jan Lindh – Drums
Mats Levén – Zang

Death Thy Lover
dtlZanger Robert Lowe heeft na drie albums het veld geruimd voor Mats Levén die, na al een jaar of drie live optredens met de band te hebben gedaan, nu ook op deze EP zijn kunsten mag vertonen.

Het eerste nummer ‘Death Thy Lover’ begint met een gitaar die in volume toeneemt en vervolgens krijgen we de drums en de tweede gitaar die er keihard inkomen. Het eerste stuk is snel, maar gaat al vlug over in wat we van de band gewend zijn: mid tempo tot traag. Dit is van korte duur, want er volgt weer een versnelling en halverwege gaat het nummer in de ballad modus om vervolgens weer te versnellen waarna een gitaarsolo volgt. De stem van Mats heeft veel weg van die van Robert Lowe, maar de eerste heeft wat meer bereik in de hogere regionen.

‘Sleeping Giant’ begint met een typische Black Sabbath riff die me doet denken aan ‘Sabbath Bloody Sabbath’. Waar het vorige nummer vooral veel tempowisselingen heeft, gaat dit nummer zwaar in de vertraging zoals het goeie doom betaamt. Na even een korte versnelling en een gitaarsolo gaat het tempo weer op standje één en eindigt het nummer met een zwaar vermoeide kreun. ‘Sinister N Sweet’ begint rustig met voornamelijk zang en gitaar waarna de tweede gitaar er laag en zwaar inhakt. Wederom krijgen we een gitaarsolo terwijl de rest van de instrumenten lekker traag doorgaan. Mats gooit de laatste minuut nog even heerlijk wat emotie in de zang zoals Ronnie James Dio dat ook kon.

‘The Goose’ is een instrumentaal nummer en begint rustig met alleen drums. De basis van het nummer wordt strak neergelegd door basgitaar, drums en rhythm gitaar om vervolgens leadgitarist Lars Johansson er lekker overheen te laten freewheelen met een aantal pakkende riffs.

Niet heel veel nieuws onder de zon wat Candlemass brengt: het is meer een allegaartje van wat ze op hun laatste paar albums hebben laten horen, maar de band weet als geen ander hoe ze sfeer moeten creëren met hun muziek. Gooi daarbovenop een goeie productie en de concurrentie heeft het nakijken. Met 26 minuten heeft het ook bijna de lengte van een full length album.

Candlemass werkt op het moment aan een anniversary box set. De set bevat de legendarische breakthrough show van de band op het Dynamo festival in 1988 op DVD en rehearsal materiaal uit de “Epicus” tijd. Eveneens bevat de box een 72 pagina’s tellend boekwerk over de band.

01. Death Thy Lover
02. Sleeping Giant
03. Sinister N Sweet