Review: Candlemass – The Door to Doom – Napalm Records – Release: 22-02-2019

Review: Candlemass – The Door to Doom – Napalm Records – Release: 22-02-2019.

Het Zweedse Candlemass is natuurlijk bekend als één van de grondleggers van de doom metal. De band is opgericht in 1984 en onderhevig geweest aan de nodige line up wisselingen, waarbij bassist/songwriter Leif Edling de enige constante factor is door de jaren heen. Van het vorige album “Psalms For The Dead” werd gezegd dat dit het laatste studio-album van de band zou zijn en dat de band verder zou gaan als live-band. De vorige EP getiteld “Death Thy Lover” was naar aanleiding van het dertigjarig bestaan van de band. En zie hier dan toch het twaalfde album.

Candlemass is:
Leif Edling – Bas
Mats “Mappe” Björkman – Rhythm gitaar
Lars Johansson – Lead gitaar
Jan Lindh – Drums
Johan Langquist – Zang

The Door to Doom
CandlemassOpvallend, naast het feit dat de band alsnog met een nieuw album komt, is de terugkeer van de eerste zanger Johan Langquist. Dit met de bedoeling weer terug te gaan naar de roots van Candlemass en de band een hernieuwde schop onder de reet te geven. In de voorgaande jaren was Johan al meerdere keren live aanwezig tijdens de integrale uitvoering van het album “Epicus Doomicus Metallicus”.Tot 2008 was hij zo ongeveer van de radar verdwenen, maar kwam toen weer in de picture met de melodische rockband Impulsia.

‘Splendor Demon Majesty’, waarvan vandaag ook een video uitkwam, opent het album en klinkt veelbelovend door de wat ruigere productie ten opzichte van haar voorgangers. Het nummer zelf maakt echter niet heel veel indruk. ‘Under the Ocean’ begint lekker rustig en lijkt een ballad te zijn, maar niks is minder waar en na een lange uithaal van Johan gaat het tempo erin. Na wederom een rustige passage gaat het weer mid tempo naar het einde.

‘Astorolus – The Great Octopus’ ligt qua opbouw en zanglijnen wel wat in het verlengde van de EP “Death Thy Lover”, maar klinkt net als de rest van de nummers op dit album een stuk ongepolijster. Toni Iomi is de gastgitarist in dit nummer. ‘Bridge of the Blind’ is het kortste nummer en wel degelijk een ballad, met Johan op zijn gevoeligst zoals hij dat ook bij Impulsia laat horen. ‘Death’s Wheel’ begint met een catchy riff die zich herhaald gedurende het nummer. Daardoor lijkt het nummer te blijven hangen, maar gebeurt er daarnaast te weinig om dat ook daadwerkelijk te doen.

‘Black Trinity’ begint met een traag distorted gitaargeluid, dat bijna een minuut aanhoudt. Daarna gaat het nummer mid tempo verder en ondanks dat het de eerste helft niet heel spannend wordt sleept het nummer je op een of ander manier wel mee. In de tweede helft van het nummer zakt het tempo wat en krijgen de drums en leadgitaar wat vrij spel in een bijna bezwerend ritme.

‘House of Doom’ begint met het geluid van kerkklokken en regen, waarna de drums het nummer inleiden. Die is de eerste helft traag en krijgt ook nog wat toevoeging van keyboard. Met een gitaarsolo wordt de wat snellere tweede helft ingeleid. Afsluiter van het album is ‘The Omega Circle’ die rustig en alleen met zang en gitaar begint. Halverwege zit nog een keer een rustige passage en daartussen kabbelt het eigenlijk mid tempo voort met een spaarzame uithaal van Johan, iets wat zijn voorgangers wel meer deden. Een minuut voor het einde krijgen we een abrupte stop en komt de muziek weer langzaam op, om daarna ook weer net zo langzaam weg te ebben.

Teruggrijpen naar de roots is deels gelukt met de terugkeer van de eerste zanger en een wat ongepolijster geluid, maar het eerste album wordt bij lange na niet geëvenaard. Het is zeker geen slecht album, maar mis toch wel een stukje spanningsopbouw in de nummers. Het blijft over het algemeen wat vlakjes en er zijn voor mij absoluut geen uitschieters. Voortborduren op de EP “Death Thy Lover” was mijns inziens een beter idee geweest.

Score: 3,75 uit 5
01. Splendor Demon Majesty
02. Under the Ocean