Review: Candybar Planet – Timelapse – Lighttown Records – Release 24 september

Candybar Planet – Timelapse –  Lighttown Records – Release 24 september

Normaal ben ik een persoontje die meer de “metal” platen  beluisterd.
Uiteraard gaat mijn smaak verder dan dit al zeer uitgebreide genre. Voor dit review maak ik een uitstapje naar de stoner wereld. Er is mij gewezen op de terugkomst van Candybar Planet. Deze Stoner rock formatie uit Eindhoven is 14  jaar geleden al eens met een puike plaat op de proppen gekomen en nu komen ze met hun 2e full length “Timelapse”. Nu dus maar eens kijken of de heren na al die tijd aan kracht hebben ingeboet of dat het nog staat te stoneren als een gek.

Candybar Planet is:

Richard Plukker – zang, gitaar
Murphy van Oijen – gitaar
Roel Aben – bas
Koen Rijnbeek – drums

Timelapse
De titel is zeer toepasselijk Timelapse. Als ik hem opzet is het niet een grote sprong voorwaarts maar eigenlijk een grote sprong terug in de tijd. Het ronkende, groovende geluid is nog steeds aanwezig. De mannen zetten hier een lekkere sound neer die meer dan welkom is in de stoner wereld. Ik hou er wel van als het allemaal iets rauwer is. Waar menig andere band vaak toch iets te poppy naar mijn smaak is weet Candybar Planet hier genoeg rauwheid uit de speakers te knallen. “Murky Water“ klinkt heerlijk vies en is al snel één van de favorieten van mij op dit album. Ze weten hier een lekkere setting te creëren die door menig stoner fan zeer gewaardeerd zal worden. De grunge invloeden zijn duidelijk ook voelbaar op de plaat. Af en toe krijg ik het gevoel Foo Fighteriaanse taferelen aan te horen, maar gelukkig beschikken de mannen genoeg over een eigen sound om de boel interessant te houden. Vooral de hypnotiserende stukken zoals in het titelnummer geeft deze plaat net dat beetje extra!

Ondanks dat dit genre doorgaans niet in mijn speler te vinden is heb ik me prima vermaakt met deze plaat. Geef het gerust een kans! 27 September is de releaseparty in Evoluon te Eindhoven. Een mooie kans dus om met de mannen meteen live kennis te maken!

Score 3,5 uit 5

01. Monkey See
02. Unwind