Review: Carnifex – Die Without Hope – Nuclear Blast – Out now

Carnifex – Die Without Hope – Nuclear Blast – Out now

Mijn eerste kennismaking met Carnifex was het nummer “Hell choose me” van het gelijknamige album. De mix van stijlen sprak mij wel aan. Voor “Hell Choose Me” bracht de band al twee albums uit: “Dead In My Arms” en “The Diseased And The Poisoned”. Nu ben ik geen groot fan van Deathcore of New Wave Of Death Metal bandjes, maar Carnifex kan ik zeker waarderen. Ik heb de band niet echt meer gevolgd na “Hell Choose me” en heb daardoor “Untill I Feel Nothing” dan ook gemist. Met “Die Without Hope” zijn de heren alweer terug met album nummer vijf.

Carnifex is:

Scott Lewis – Vocals
Shawn Cameron – Drums
Cory Arford – Guitar
Fred Calderon – Bass
Jordan Lockrey – Guitar

Die Without Hope

Carnifex-Die-Without-HopeNu ben ik altijd gevoelig voor een mooie hoes en “Die Without Hope” is ook weer voorzien van een mooie cover. Na een kort intro schreeuwt Scott Lewis de woorden “Salvation is Dead” en maak ik me klaar voor de nieuwe plaat van Carnifex. Deze beukt meteen mijn gehoorgang in met agressieve riffs, retestrak beukwerk en de strot van zanger Scott Lewis is echt afwisselend. Hij krijst, grunt en scheeuwt zijn longen uit zijn volgetekende huidje. Nummer twee “Dark Days” doet me erg aan Dimmu Borgir denken met het orgel intro en de hoge krijs in het merendeel van het nummer. De black metal invloeden zijn ook meer aanwezig dan op voorgaande albums. Als ik een band moet noemen qua vergelijking, dan denk ik het meeste aan The Black Dahlia Murder. De productie is goed en de twin solo’s klinken ook zeker niet slecht. Door de afwisseling in de nummers komen de slam stukken extra hard aan. Toch kan ik niet de hele cd bij de les blijven. Misschien ben ik te kortzichtig omdat ik voornamelijk goregrind en krijsgrind bandjes luister, maar te veel wisselingen werkt in mijn geval niet in het voordeel. Ik denk dan ook dat dit puur persoonlijk is. Het album is retestrak gespeeld en Carnifex zit ook niet voor niets bij een label als Nuclear Blast. Na het mooie, maar ook duistere instrumentaaltje “Reflection Of The Forgotten” knalt “Where The Light Dies” extra hard uit de speakers om je nog even een velle schop na te geven.

Liefhebbers van deze stijl death metal / deathcore en bandjes als Whitechapel en Job For a Cowboy en natuurlijk The Black Dahlia Murder, kunnen blind toeslaan bij Carnifex en zullen er geen buil aan vallen. Ik blijf toch een beetje twijfelen.

1. Salvation Is Dead
  2. Dark Days
  3. Condemned To Decay