Review: Chronic Xorn – For These Sins Who Must Die (EP ) – Self released – Release: Out now

Review: Chronic Xorn – For These Sins Who Must Die (EP ) – Self released – Release: Out now.

Chronic Xorn is een metalband uit het Indiase Calcutta opgericht in 2008. In 2010 kwamen ze met de EP “Death Destruction Sermon” waarvan alleen de nummers ‘Necropolis’ en ‘Death Destruction Sermon’ de full length “From Mercy” uit 2012, haalden.

De EP begint met het intro ‘Doctrine of Hate’. We horen keys die een Halloween-achtig onheilspellend stuk spelen, waarna de akoestische gitaar invalt. Die gaat naadloos over in het titelnummer. Een rustig begin dat al snel overgaat in een scream van zanger Sapatadip en de hel breekt los. Uptempo metal(core) met zang die meer richting de deathcore gaat. Het nummer heeft alles in zich om te blijven boeien: veel tempowisselingen, melodie, blastbeats, gitaarsolo’s en een supervette productie. Bands uit de regio India en ook Singapore staan bekend om die vette productie waardoor ze vaak al een stapje voor hebben.

‘Justice By Act Of Violence’, waarvan pas een lyric video is uitgebracht, heeft elementen die het nummer net weer iets meer meegeven om boven het maaiveld uit te komen. Halverwege het nummer zit een soort van intermezzo met een apart gitaar- en drumloopje. ‘Vox Populi’ begint met een gitaarsolo die langzaam opbouwt, waarna de drums ineens keihard invallen. Op het eind ebt de ene gitaar weg en de andere gitaar valt in en leidt ons solo naar het einde. ‘The Last Stand’ heeft die typische metalcore drumrolls, maar we horen ook veel tempowisselingen door diezelfde drums, waardoor het net weer wat interessanter wordt. De lead gitarist krijgt in dit nummer ook genoeg ruimte om zijn kunsten te vertonen en sluit af met een gitaarsolo.

Sommige genres zijn al behoorlijk uitgemolken en om niet als dertien in een dozijn te worden bestempeld moet je als band toch wel inventief zijn en niet het geijkte patroon volgen. Chronic Xorn doet dat dan ook zeker niet en gooit er genoeg andere elementen in om het geheel interessant te houden.

Score: 4,2 uit 5

Chronic Xorn Facebook
Chronic Xorn Bandcamp