Review: Circle II Circle – Reign Of Darkness – earMUSIC – Release: Out Now

Review: Circle II Circle – Reign  Of Darkness – earMUSIC – Release: Out Now.

Zak Stevens verliet Savatage op het einde van het vorige millennium en richtte zijn eigen band Circle II Circle op. Het debuut “Watching In Silence” verscheen in 2003 en kreeg lovende recensies! De band raakte nadien het spoor wat bijster en leverde albums van wat mindere kwaliteit af. Maar Zak wou van geen buigen weten en komt nu aandraven met zijn laatste album “Reign Of Darkness” dat een andere geluid laat horen.

Circle II Circle is:
Zak Stevens – zang
Mitch Stewart – basgitaar/zang
Bill Hudson – gitaar/zang
Christian Wentz – gitaar/zang
Henning Wanner – toetsen/zang
Marcelo Moreira – drum

Reign Of Darkness
circleiicirclereigncdDe intro ‘Over-Underture’ klinkt door de piano en de strakke riffs veelbelovend voor de vele Savatage fans. Die lijn wordt doorgetrokken op ‘Victim Of The Night’. Het lijkt of de band een tweede adem gevonden heeft. De combinatie van de toetsen (en de piano) met de donkere riffs leveren een mooi contrast. Zak is nog steeds in prima doen en zet krachtig zangwerk neer. De veelvuldige flitsende solo’s maken dit nummer af!
De bas bij de start van ‘Untold Dreams’ roept herinneringen op van Tool en Anathema. Het nummer evolueert naar een vette beuker met melodieuze stukken. De donkere aanpak lijkt een schot in de roos te zijn, want de nummers klinken vernieuwend. Maar de komst van nieuwe drummer Marcelo Moreira heeft duidelijk voor een powerinjectie gezorgd. Wat een beestige drummer is dit zeg!
De donkere tint is ook afkomstig van de hardere riffs van Bill en Christian. Luister naar de start van ‘One More Day’ voor een voorbeeld van dat snarenwerk. Bij ‘Ghost Of The Devil’ wordt er nog een grote geut Savatage over gegoten. De toetsen van Henning vullen de eventuele gaatjes goed op. De snelheid schiet de hoogte na de intro van ‘Somewhere’, om vervolgens de traag-snel sequentie te volgen. Eén van mijn favoriete nummers! ‘Deep Within’ is van hetzelfde laken een pak en mixt snelheid met meer ingetogen piano. De beuker ‘Taken Away’ kent een middenstuk met orkestratie en sluit af op topsnelheid.
Invloeden van de extremere metal zijn te horen in het gitaarwerk van ‘Sinister Love’.
Het album wordt afgesloten met de pianoballade ‘Solitary Rain’, waar Zak de aandacht trekt.
De piano speelt een grote rol en dit zorgt opnieuw voor die Savatage link, maar de komst van een koorzang zorgt voor een onverwachtse wending.

De kwaliteit van het debuut van Circle II Circle werd niet meer geëvenaard, maar de band bleef op zoek naar een andere sound. Nu ze resoluut gekozen hebben voor een donkerder geluid, lijkt hun zoektocht nu voorgoed ten einde. Als ze dit nog wat verfijnen in de toekomst kan dit tot grotere dingen leiden. Dit album kon me in ieder geval goed bekoren. Vooral de hardere riffs en het veelvuldige gebruik van de piano stemden me gelukkig. Gooi daar bovenop nog eens de krachtige zang van Zak en je hebt een mooi recept. Liefhebbers van de band kunnen dit blindelings aanschaffen en de donkere tint zal waarschijnlijk ook anderen aanspreken!

Score: 4,25 out of 5

1. Over-Underture
2. Victim Of The Night