Review: Conception – re:conception – Eigen beheer – Release: Out now

Review: Conception – re:conception – Eigen beheer – Release: Out now.

In 1993 werd ik overdonderd door het debuutalbum van het Noorse Conception. Die eerste tonen van ‘Roll The Fire’ staan nog steeds gebrand op mijn trommelvliezen. Gitarist Tore Östby had een speciaal gitaargeluid en de stem van Roy Khan was een revelatie. Na vier jaar en drie albums viel de band uit elkaar. Tore deed een formidabele terugkeer met ARK, maar ook deze band was een kort leven beschoren. Roy maakte van Kamelot een grote naam, maar uit het niets kondigde hij na 2010 aan dat hij het voor bekeken hield. Groot was mijn verbazing toen er op sociale media filmpjes opdoken dat de twee giganten opnieuw bij elkaar waren (samen met de twee andere originele leden van Conception). Via Pledgemusic kon je dit project ‘sponseren’ en een exemplaar van de single en later de EP verzekeren. Deze jongen was er als de kippen bij en sedert enkele dagen staat de single bij mij in de kast.

De intro ‘re:conception’ laat een mooie geleidelijke opbouw horen van drums en toetsen tot ‘Grand Again’ start. De magie is onmiddellijk terug en de combinatie van aanstekelijke riffs met de duidelijk hoorbare toetsen vormen een melodieuze basis waarop Khan zijn fantastisch stemgeluid op drapeert. Roy gebruikt ook wat stemeffecten en de gevoelige gitaarsolo van Tore is de reuze kers op deze uiterst romige taart. Bij ‘Feather Moves’ tapt men uit een volledig ander vat. De start laat rust en sereniteit horen. Later komt daar een diepe bas bij en laat Khan tijdens het refrein horen dat zijn vocale capaciteiten van een wolkenkrabberhoogte zijn. Deze korte introductie met de herboren Conception laat me reikhalzend uitkijken naar de EP ‘ My Dark Symphony’ die hopelijk in een paar weken in mijn brievenbus valt.

1. re:conception
2. Grand Again
3. Feather Moves