Review: Cradle of Filth – Cryptoriana – The Seductiveness of Decay – Nuclear Blast Records – Release: 22-09-2017

Review: Cradle of Filth – Cryptoriana – The Seductiveness of Decay – Nuclear Blast Records – Release: 22-09-2017.

Cradle of Filth is een Gothic BM band uit Engeland. Opgericht door Daniel Lloyd Davey (Aka Dani Filth) in 1991. De band viel met hun eerste album nog onder het kopje death metal, maar al gauw gingen ze meer de gothic kant op en werden ze zelfs tot melo-black bestempeld. COF bestempeld zichzelf als COF en vindt het niet nodig om in een hokje gedrukt te worden. Hun beste werk blijft toch wel hun tweede album “Dusk and her Embrace” waar de band helemaal extreem theatraal los ging. De band houdt van concepten. Ze hebben het onder meer over Lilitt, Bathory en Gilles de Raises.

Na in mijn ogen een paar flinke missers, ging het met “Hammer of the Witches” weer aardig de goede richting op met COF. Alles was weer een stuk minder lief en wat meer richting het extreme wat hen in de begindagen zo tof maakte. “Cryptoriana – The Seductiveness of Decay” ( een hele mond vol ), is het twaalfde album van de Britten en ik hoop dat die weer smaakt zoals vanouds.

Cradle of Filth is:
Dani Filth – Vocalen
Richard Shaw – Gitaar|
Marek ‘Ashok’ Šmerda – Gitaar
Daniel Firth– Basgitaar
Lindsay Schoolcraft – Verhalende vocalen
Martin Marthus Škaroupka– Drums, keyboards, orkestraties

Guests:
Liv Kristine – Vocalen op “Vengeful Spirit”

Cryptoriana – The Seductivenes of Decay
Cradle of FilthZoals de titel al doet vermoeden laat de band zich ditmaal beïnvloeden door Victorian Horror. Met een griezelig intro gaan de mannen van start en er wordt meteen een typische COF riff neergezet. Dani opent met een ijselijke gil en los gaat het eerste nummer. Marin (Keyboard, Orkestraties) staat hevig in de mix. Dit geeft meteen dat typerende horrorsfeertje wat COF zo goed weet neer te zetten. Het nummer vloeit moeiteloos over in ‘Heartbreak en Seance’ die als eerste single (video) gelanceerd is. “Cryptoriana” heeft weer een beduidend feller karakter dan “Hammer of the Witches” en grijpt meer richting hun roots. De plaat is zeer gelaagd en er is veel in gepropt. Het vergt zeker een paar luisterbeurten om al het moois op je in te laten werken en überhaupt te ontdekken. Het zijn de details die de plaat naar een hoger level tillen. Het is een bombastisch feest afgewisseld met fraaie epische passages.

‘Aching Beautifully’ is wellicht de beste song die zij in tijden geschreven hebben. Het doet mij echt terugbrengen naar dat oude sfeertje! Het lijkt erop dat Dani, met deze mensen om zich heen, het juiste team te pakken heeft om een top Cradle album te leveren. Ashok en Shaw maken er een waar feest van op dit album. Hun gitaarwerk is een mooi samenspel en helpt ook mee dit album naar een hoger level te tillen.

Fans van Cradle of Filth zullen zich geen buil vallen aan dit album. Sterker nog, denk dat ze deze hoog in hun lijstje van favoriete COF albums gaan zetten. Mensen die de band uit het oog verloren zijn, door wat mindere releases van de heren, moeten vooral dit album eens gaan beluisteren. Zij zullen een fijne hereniging met Cradle of Filth ondervinden. Welkom terug Cradle en hopelijk gaan ze dit live ook waarmaken! Je kunt ze live gaan aanschouwen op 1 februari in 013 samen met Moonspell. Een dag later treden zij op in de Patronaat in Haarlem!

Score: 3,9 uit 5
1. Exquisite Torments Await
2. Heartbreak And Seance