Review: The Crawling – Anatomy of Loss – Grindscene Records – Release: 07-04-2007

Review: The Crawling – Anatomy of Loss – Grindscene Records – Release: 07-04-2007.

The Crawling is begin 2014 opgericht in het Noord-Ierse Lisburn, een plaatsje onder de rook van Belfast. In de loop van 2014 werd een solide line up gevonden bestaande uit een trio muziekfans, die al tig jaren in de lokale scene hun metal speelden en/of nog steeds spelen. Zo speelt gitarist zanger Andy nog steeds in de band Honey For Christ, waar hij voornamelijk clean zingt en is drummer Gary nog steeds een volwaardig lid van Zombified.

The Crawling is:
Stuart Rainey – Bas, zang
Andy Clarke – Gitaar, zang
Gary Beattie – Drums

Anatomy of Loss
The CrawlingVolgens Andy Clarke is “Anatomy of Loss” een album geïnspireerd door gebeurtenissen die door de band zelf meegemaakt zijn. In het kort een collectie van verhalen over verlies, spijt, moedeloosheid, mislukking en rouw en hoe de band en de mens in zijn algemeenheid hier mee omgaat of probeert om te gaan.

Dit lezende weet je ook wel welke richting het qua muziek opgaat. Hoewel allen uit de death metal hoek komen is dit album behoorlijk doom gericht, maar ook het death metal aspect blijft, met name in de minder langzame stukken, hoorbaar. De invloeden zijn dan ook eerder in de richting van Paradise Lost te zoeken dan in die van My Dying Bride. Het begin van ‘An Immaculate Deception’ met alleen gitaar en een stuk gesproken tekst doet nog niet vermoeden welke richting het opgaat, maar als de zang er bijkomt krijgt het nummer al een wat melancholischer karakter. Het nummer blijft wel redelijk mid tempo waardoor het geheel toch weer niet al te zwaarmoedig overkomt.

De vocalen van zowel Stuart als Andy zijn laag, maar dan weer niet zoals bij de meeste doombands erg emotioneel geladen.  ‘Acid on my Skin’ begint wel lekker traag met de zang die nog net even dieper gaat dan op de rest van het album. In de refreinen gaat het tempo wel iets omhoog en komt duidelijk de death metal achtergrond van de heren naar boven drijven.

‘The Right to Crawl’  begint heel simpel met alleen de gitaar en minimale bas en kruipt qua tempo langzaam omhoog om vervolgens weer te vertragen . Dit wordt een aantal keren herhaald om vervolgens naar het einde toe nog even te versnellen naar een hoogtepunt.  Het slotnummer ‘Catatonic’ begint met spaarzame drums en gitaar en het geluid van donder op de achtergrond. Dit is hoe doom hoort te zijn. Toch wordt het tempo weer opgeschroefd, maar blijft het nummer wel intens en doordringend. Het nummer eindigt somber met het geluid van donder en regen.

De band weet een goeie combinatie van doom en death neer te zetten. Het doomy aspect om de lyrics kracht bij te zetten en het death gedeelte om het geheel niet zo zwaarmoedig te maken dat je jezelf na het beluisteren van het album voor de trein wilt werpen.

1. An Immaculate Deception
2. Poison Orange
3. Acid On My Skin