Review: Crematory – Oblivion – Steamhammer/SPV – Release: 13-04-2018

Review: Crematory – Oblivion – Steamhammer/SPV – Release: 13-04-2018.

Met “Oblivion” wordt het nieuwe hoofdstuk gepresenteerd van de Duitse gothic metal formatie Crematory. Drijvende kracht achter deze band is drummer Markus Jüllich. Net als op voorgaande albums is hij, samen met producer Kristian Bonifer, verantwoordelijk voor het schrijfproces binnen de band. Een aantal nieuwe gezichten in de band is dan ook toe te schrijven aan het feit dat Markus Jüllich muzikale verfrissing en doorontwikkeling erg belangrijk vindt. En met deze nieuwe line-up stelt Crematory hun nieuwe werk “Oblivion” voor.

Crematory is:
Felix Stass – zang
Rolf Munkes – gitaar
Tosse Basler – gitaar
Jason Mathias – bas
Markus Jüllich – drums
Katrin Jüllich – keyboards

Oblivion
OblivionNa het bombastische orkestrale intro ‘Expectation’ gaat het album met ‘Salvation’ dan werkelijk van start. De openingstrack is een sterk staaltje gothic metal waar de Duitsers patent op lijken te hebben. Heavy maar dansbare riffs met veel bombast (af en toe bijna tegen kitsch aan). Grunts worden afgewisseld met cleane zangpartijen. En dit doen ze erg goed. Op het hele album wordt dit hoge niveau eigenlijk vastgehouden. Alle nummers liggen gelijk lekker in het gehoor. Vette riffs, veelal op een vierkwartsmaat tempo, worden afgewisseld met een erg catchy refrein, waarbij subtiele pianoloopjes een extra sausje over het geheel gieten.

Een van de hoogtepunten van het album is het titelnummer. Hier horen we de typisch Duitse strakke industrial electrobeats afgewisseld worden met knappe harmonie vocalen. Ook de semi-ballad ‘Stay with me’ sprong er voor mij uit. Een goed “poppy” nummer maken is moeilijk, maar Crematory slaagt hier zonder meer in. Ook de vocalen van Felix Stass passen erg goed in dit nummer.

Wat gelijk opvalt aan dit album is de professionaliteit van het geheel. Qua songwriting en uitvoering is het allemaal van een gedegen niveau. Daar is helemaal niets op aan te merken Ook de productie van het album is van een hoog niveau. Producer Kristian Bonifer heeft de band op dit album een krachtige, heldere en warme sound gegeven, die nergens gekunsteld klinkt. Crematory heeft met “Oblivion” een knap staaltje vakmanschap afgeleverd. En hoewel dit, zoals bij alle muziek, altijd een ‘love it or hate it’ kwestie blijft, is hier muzikaal niks op af te dingen. Met dit album kan Crematory zich staande houden tussen de groten in het genre.

1. Expectation
2. Salvation
3. Ghost Of The Past