Review: Cryptosis – Bionic Swarm – Century Media – Release: 26-03-2021

Review: Cryptosis – Bionic Swarm – Century Media – Release: 26-03-2021.

Cryptosis lijkt een nieuwe naam aan het firmament maar niets is minder waar. De mannen gingen voorheen door het leven als old school thrashers Distillator. Onder die naam werden twee albums geschreven met de bedoeling van een triologie. Tijdens het schrijven van dit derde album, teksueel gezien futuristisch, ging de sound ook meer die kant op en dwaalden ze steeds meer af van het old school thrash geluid, en werd besloten om toch ook maar de bandnaam te veranderen.

Cryptosis is:
Laurens Houvast – zang, gitaar
Frank te Riet – bas, achtergrondzang, mellotron
Marco Prij – drums

Bionic Swarm

‘Overture 2149’ is het intro en heeft een lekkere opbouw naar het eerste nummer. 2149 slaat op het jaar 2149. Op het album volgen we negen personages in dat jaar. Met ‘Decypher’ wordt je ook gelijk het album ingezogen. Vooral in het begin is de basis thrash maar met veel andere invloeden. De zang van Laurens is wat minder helder dan we van hem gewend zijn, maar tegelijkertijd wel ruiger met zo af en toe nog de hoge uithalen, maar die hoor je alleen in dit nummer en afsluiter ‘Flux Divergence’.

‘Death Technology’ gaat weer meer richting de technische thrash/death. ‘Prospect Of Immortality’ daarna heeft een rustig begin en gaat vervolgens redelijk mid tempo verder. Dit nummer heeft net als veel andere nummers best wel een aparte niet standaard opbouw met verrassende overgangen.

Transcendence’ is een supersnel, technisch nummer met sfeervol gebruik van de keys/mellotron. Tekstueel zit je in het jaar 2149. Mensen versus technologie Dan wordt het mogelijk om gedachten, kennis en talenten digitaal te kopen van een overleden persoon. Een interessante maar ook macabere gedachte eigenlijk. ‘Perpetual Motion’ is een instrumentaal interlude. Daarna gaat ‘Conjuring the Egoist’ lekker snel verder. Net als op ‘Decypher’ horen we hier duidelijk de wat ruigere backing vocals van Frank die goed samen gaan met die van Laurens.

‘Game of Souls’ valt op door het lekker diverse drumwerk. De tweede helft van het nummer is grotendeels instrumentaal met veel ruimte voor de gitaar. ‘Mindscape’ heeft een meer sfeervolle en progressieve sound. Het gebruik van het zwevende soms bezwerende geluid van de mellotron komt hier goed tot zijn recht. ‘Flux Divergence’ heeft meer het oude Distillator geluid, een recht toe recht aan stamper, maar dan wel in een Cryptosis jasje.

Met de overgang naar een nieuwe naam en muziek laat de band tegelijkertijd ook een stuk volwassener geluid horen. In interviews laten de heren weten met dit album behoorlijk op de top van kunnen te zitten en dat is ook goed te horen. Dit is echt een grote stap voorwaarts. Of de fans van Distillator dit echt gaan trekken, geen idee. Mij smaakt het in ieder geval zeker naar meer.

Score: 4,4 uit 5

1. Overture 2149
2. Decypher