Review: Cult of Lilith – Mara – Metal Blade Records – Release: 04-09-2020

Review: Cult of Lilith – Mara – Metal Blade Records – Release: 04-09-2020.

De band is opgericht in 2015 in Reykjavik, IJsland met gitarist Hannesson als enig lid. Voor de EP “Arkanum” EP” werden dan ook sessiemuzikanten ingehuurd. Na deze EP werd er langzaamaan een band gevormd en met de toevoeging van zanger Mario Infantes Ávalos in 2018 was de band compleet.

Cult of Lilith is:
Mario Infantes Ávalos – Zang
Daniel Þór Hannesson – Gitaar, compositie’s en arrangementen
Kristján Jóhann Júlíusson – Gitaar, compositie’s en arrangementen
Samúel Örn Böðvarsson – Bas
Kjartan Harðarson – Drums

Mara

‘Cosmic Maelstrom’ begint met een barok-achtig klavecimbel muziekje, maar barst daarna al snel los in allerlei richtingen met veel tempowisselingen en zelfs blastbeats. Gelijk horen we ook al het bereik van zanger Mario, die in dit nummer naast de nodige variatie in growls ook een soort van ruige operastem laat horen.

‘Purple Tide’ heeft een synth opening en we krijgen ook meteen een hoop technisch gitaargeweld om de oren geslingerd. Het nummer bevat ook de nodige breaks en subtiele achtergrond geluidjes. Net iets over de helft horen we ook nog een jazz georiënteerd orgelstukje. In deze twee nummers gebeurt er al zoveel dat ik nu al weet dat je dit album echt tig keer moet luisteren om echt te doorgronden.

‘Atlas’ is na drie chaotisch klinkende nummers een soort van rustpuntje. Die begint heel rustig met alleen gitaar, waarna de drums inzetten en Mario zingt met zijn cleane vocalen. Na een minuut gaat het nummer mid tempo verder en roept het nummer een ietwat ongemakkelijk gevoel op net als het volgende nummer ‘Comatose’. Tekstueel zijn deze twee nummers ook met elkaar verbonden.

‘Profeta Paloma’ is een van de opvallendste nummers. Na een snelle start met een gitaarduel en extreme passages met blastbeats, krijgen we ineens een stuk flamencomuziek met Reynir Hauksson op gitaar en Fernando Pérez Cañada op zang. ‘Zangano’ is een meer recht toe recht aan death metal nummer. Snel, bruut en zonder al te veel technisch gitaargepingel. Afsluiter ‘Le Soupir du Fantome’ begint rustig, wat opera-achtig. Het tempo gaat er daarna wel in met subtiele achtergrond synth geluiden.

Dit album is een stuk diverser dan de EP “Arkanum”, maar ook opgenomen met een bijna compleet andere line up. Zanger Mario met zijn grote bereik past super bij de diversiteit van de muziek. Bij een eerste luisterbeurt zal de muziek soms wat chaotisch overkomen, maar zoals eerder vermeld heeft dit album echt meerdere luisterbeurten nodig om echt te doorgronden, daar gebeurt er simpelweg teveel voor. Erg benieuwd hoe de band dit live gaat brengen en zich verder ontwikkelt na dit prima debuutalbum .

1. Cosmic Maelstrom
2. Purple Tide
3. Enter the Mancubus