review: Cult of Luna – Vertikal II – Indie Recordings – Release 17-09-2013

Cult of Luna – Vertikal II – Indie Recordings – Release 17-09-2013

Opgericht in 1998 in Noorwegen was hun eerste release een split7”met Switchblade in 2000, om vervolgens in 2001 hun self-titled debuut uit te geven. In de jaren erna touren ze met enkele grote namen als Isis, Dillinger Escape Plan en Mastodon.  De band zet zich neer als een stel eigenzinnige persoonlijkheden. Zo houden ze met het in 2008 gereleasde Eternal Kingdom de muziekpers massaal voor gek met een verhaal over hoe dat album draait om een dagboek dat ze gevonden zouden hebben in hun oefenruimte. Tussendoor brengt men nog een audiobook om begin dit jaar het grootse Vertikal uit te brengen, gevuld met lange, slepende, diepgravende nummers. Blijkbaar konden ze net niet alles wat ze wilden er op kwijt, want nu volgt de EP Vertikal II.

Cult of Luna is:

Johannes Persson – Guitar and vocals
Fredrik Kihlberg – Guitar and vocals
Erik Olofsson – Guitar
Andreas Johansson – Bass
Magnus Lindberg – Drums
Tomas Hedlund – Percussion
Anders Teglund – Keyboards and samples

Vertikal II
De band speelt zogeheten post-metal. Nu is dat een vrij rekbaar begrip, dus wat kun je in dit geval verwachten? Het makkelijkste is om het te omschrijven als een soort futuristische doom metal. Daarmee zou je het nog tekort doen, maar voor de niet-kenners is het handig een referentiekader te hebben. Lang uitgesponnen nummers, een zware mood door de vele lage tonen, sfeer vullende keyboards en zangpartijen die heen en weer gaan tussen lichte bijna dromerige zang en getormenteerd geschreeuw.

Verwacht geen standaard songstructuren, maar laat je meevoeren op de muzikale zeestroming die de band creëert. Houd je alleen maar van de conventionele metal, dan raak je snel verveeld. Deze muziek is vooral bedoeld voor mensen met een zeer open mind ten opzichte van muziek, al blijft het geheel toch vrij duidelijk in de metal sfeer zitten qua sound en houding .

Je zou van een EP doorgaans verwachten dat je er snel doorheen bent, vooral als er maar vier nummers op staan. Cult of Luna is echter niet bepaald van de korte adem en zet je ruim een half uur aan muziek voor. Stilistisch gezien is het een duidelijke voortzetting van Vertikal I, al voelt het net ietsjes toegankelijker. Er is wat minder ‘leegte’ en de nummers gaan meteen van start zonder veel opsmuk. Slechts het openingsnummer “Oro“ voelt echt bijna als een grote soundscape aan.

De EP bevat ook een remix van “Vicarious Redemption“ van Vertikal I en heeft het nummer weten terug te brengen tot slechts 10 minuten. Ze hadden het net zo goed als nieuwe song kunnen presenteren, want je herkent het origineel nauwelijks terug. De focus ligt een stuk meer op de keyboards, dan op de zware tonen van gitaren. De zang komt er ook nauwelijks in voor. Enerzijds wel jammer omdat die zo lekker intens is, maar het nummer is sterk genoeg van zichzelf om zonder zang niet te vervelen.

Dit is geen schijfje voor de metalfan die een duidelijke structuur in zijn muziek wil. Maar als je een beetje een open mind houdt, dan wordt je beloond met een ware reis door de diepste stromen van een zee aan muziek. Fans van de band hoef ik de EP niet aan te raden, die kunnen hem blind kopen. Maar ook voor nieuwelingen is er genoeg om van te genieten, zonder ook maar iets van het genre (zoals ondergetekende) te kennen.

1. Oro
  2. Light Chaser
  3. Shun the Mask