Review: Culture Killer – Throes of Mankind – Metal Blade Records – Release: 27-11-2015

Review: Culture Killer – Throes of Mankind – Metal Blade Records – Release: 27-11-2015.

CultureKiller-ThroesOfMankindFlorida’s Culture Killer heeft in mei van dit jaar getekend bij Metal Blade Records en komt nu met hun debuutalbum “Throes of Mankind”. Het album is geproduceerd door Austin Coupe en Kenny Gil van Pig Pen Recordings en gemastered door Alan Douches van West West Side Music. De line up bestaat uit zanger Ian Campbell, bassist Collin Townsend, drummer Dylan Blow en de gitaristen Trevor Kopp en Dylan Boyer. Het album behandelt onderwerpen zoals: Racisme, mensenhandel, pedofilie in de preekstoel, verslaving en het digitale tijdperk dat de menselijke communicatie verpest.

Met ‘Blindfolded Death’ begint het album rustig, maar dat is van korte duur wanneer de zware riffs je om de oren vliegen. Het tweede nummer ‘Path of Reflection’ heeft een duidelijke hardcore groove, maar tegelijkertijd schemeren de death metal invloeden ook door. Voor ‘Exterminate Filth geldt eigenlijk hetzelfde en het tempo wordt nog even goed opgeschroefd voordat het nummer beatdown gaat. ‘Cloaked in Deceit’ begint wat doomy, maar gaat snel verder met een vette riff. Het hardcore ritme dat volgt maakt dat je uit je stoel wilt springen en bewegen. Het nummer eindigt weer beatdown. ‘Throes’ is een instrumentaal intermezzo met voornamelijk gitaar. ‘Justice Through Retaliation’ en ‘(Sub) Stance’ gaan wat meer richting de death metal en grind, waarbij op het laatste nummer een duidelijke taak voor de background zang is weggelegd. ‘Flesh Empire’ begint snel maar gaat de laatste minuut ook weer enorm in de vertraging. ‘Hellbent’ idem dito, maar daar begint de beatdown al halverwege. Op dat moment dat ik denk nu het punt wel bereikt te hebben en te weten wat de band in zijn mars heeft, word ik verrast door het slotakkoord ‘In Human Nature’. Het nummer heeft voor de verandering een begin met een rustig ritme waarop een stuk gesproken tekst volgt, waarna het tempo weer eens flink opgeschroefd wordt om vervolgens als een kaartenhuis in te zakken. Net als je denkt dat het nummer naar het einde gaat wordt er nog even een flinke gitaarsolo ingegooid. Met dik zes minuten is het nummer ook drie minuten langer dan de rest. Leuk om te zien hoe de band in verschillende hokjes wordt gedrukt door de media, waarbij veel genres voorbij komen. De band tapt uit verschillende vaatjes dus er een genre-stempel op drukken kun je bijna niet. De band houdt het zelf heel simpel bij metal, maar dan mijns inziens wel hele vette metal.

Culture Killer Facebook
Culture Killer Official