Review: Dante’s Theory – Amut – Transcending Obscurity – Release: Out now

Review: Dante’s Theory – Amut – Transcending Obscurity – Release: Out now.

Dante’s Theory is een band uit Singapore en één van de velen uit Azië in het death metal genre die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten. De band onder deze naam bestaat nog maar kort, maar de band bestond al sinds midden jaren negentig onder de naam Pyro. Waar veel Aziatische bands er traditionele invloeden ingooien, maakt Dante’s Theory pure death metal. Wel zijn de lyrics zowel in het Engels als in het Maleis.

‘Qiamat Heretics’ komt in eerste instantie wat rommelig over, maar dat komt omdat de muziek arythmisch is en er niet echt een touw aan vast te knopen is. Halverwege het nummer komen de verschillende elementen voor mij wat meer op hun plek en luistert het iets makkelijker weg. Ik zei wel pure death metal ,maar dan lieg ik. De basis is death metal, maar invloeden van thrash- en groove metal zijn ook duidelijk aanwezig. ‘Iron Coffin’ luistert door die groove ook lekker weg en is zo’n nummer met afwisselend Engelse en Maleise lyrics. ‘Insanity of the Saints’ is soort van kort intermezzo van anderhalf minuut zonder zang.
‘Dethroned the Purist’ begint langzaam tot mid tempo maar versnelt halverwege met een groovende gitaarriff.

In het laatste nummer ‘Amut’ doet de zang, die lekker verstaanbaar is, me denken aan Derrick Green van Sepultura. Halverwege wordt er nog even een solo uitgeperst maar die klinkt erg geforceerd en niet erg lekker zuiver. Desalniettemin laat de band horen, in de 13 minuten die deze EP lang is, wel degelijk potentie te hebben om een grote te worden in het death metal genre. De productie laat hier en daar ook wat te wensen over, maar ik verwacht dat de band, als de puntjes op de i zijn gezet, echt gaat knallen met hun eerste full length.

Score: 3,8 uit 5

Dante’s Theory Facebook
Transcending Obscurity Facebook