Review: Dark Funeral – Where Shadows Forever Reign – Century Media Records – Release: Out Now

Review: Dark Funeral – Where Shadows Forever Reign – Century Media Records – Release: Out Now.

27117Het heeft naar mijn mening wellicht iets te lang geduurd. In mijn achterhoofd twinkelde de gedachte zelfs of Dark Funeral nog wel relevant is in de huidige scene. Maar goed, met een nieuwe zanger aan boord (inmiddels ook al weer een jaar), word ik toch wel weer blij met de komst van een nieuw duister meesterwerkje van Dark Funeral. Tenminste daar hoop ik op.

Na het intensief beluisteren van deze plaat heb ik mijn bedenkingen over in hoeverre dit nog Dark Funeral is zoals wij het gekend hebben. Ik ben weer even in de discography gedoken en merk eigenlijk een significant verschil. Op de vorige schijven had Dark Funeral een eigen sound met een dikke eigen stempel. Ondanks de geniale kwaliteit van deze nieuwe schijf(top productie , top spel en een heerlijke bak vuige melancholiek), mis ik die stempel.

Het neemt niet weg dat je als liefhebber van black metal deze schijf gewoon blindelings kan aanschaffen. Al vanaf de eerste tonen spat de kwaliteit ervan af. De plaat is iets ingetogener dan we gewend zijn van de heren van Dark Funeral. Er is duidelijk uit een wat meer sinister vaatje getapt. Neemt niet weg dat de heren nog steeds de brute snelle passages niet schuwen. Alleen dit keer worden de passages wat vaker afgewisseld met melodieuze rifferij. Het is over het algemeen een wat gemakkelijk weg te happen geluid geeft. Waarschijnlijk is dat wat mij enigszins stoort aan de nieuwe plaat. Het klinkt een beetje te safe en voorspelbaar. Het steekt prima in elkaar, maar na zeven jaar weggeweest te zijn van het strijdtoneel verwacht je simpelweg wat meer!

Score 3,8 uit 5

Dark Funeral Facebook
Dark Funeral Official