Review: Dark Tranquility – Atoma – Century Media – Release: Out Now

Review: Dark Tranquility – Atoma – Century Media – Release: Out Now.

Dark Tranquility is opgericht in 1989 en is één van de langst bestaande bands uit de zogenaamde Gothenburg metalscene. “Atoma” is inmiddels de elfde langspeler en is opgenomen in de Rogue Music studio van keyboardspeler Martin Brandström. Dit album is het eerste zonder gitarist Martin Henriksson , die het na 26 jaar trouwe dienst voor gezien houdt.

Dark Tranquility is:
Mikael Stanne – Zang
Niklas Sundin – Lead gitaar
Anders Jivarp – Drums
Martin Brändström – Keyboards
Anders Iwers – Bas

Atoma
Dark TranquilityOp het vorige album ‘Construct’ had Henrikson de touwtjes qua songwriting al een beetje uit handen gegeven aan gitarist Niklas , drummer Anders en toetsenist Martin met als gevolg een vrij divers album. Zanger Mikael gebruikte daar al meer zijn cleane vocalen en doet daar op “Atoma” nog een schepje bovenop. In het eerste nummer ‘Encircled’ hoor je nog alleen zijn herkenbare ruige zang, maar in het titelnummer wisselt hij dat regelmatig af met cleane zang die aardig in de richting gaat van die van Dave Gahan ,de zanger van Depeche Mode.

Hoewel niet altijd overheersend aanwezig, is het keyboardspel duidelijk heel erg bepalend voor de sfeer van de nummers. ‘Neutrality’ is zo’n nummer waar dat goed te merken is. Het nummer begint erg snel en ruig, maar door de toevoeging van de keys houdt het nummer toch een wat behouden sfeer en gaat nooit echt helemaal los.

Op ‘Forward Momentum’ neemt de gitaar het voortouw, waarna de keys er bij komen en zacht op achtergrond meespelen. Wederom horen we afwisselend de cleane en ruige vocalen. Na een aantal stemmige nummers met veel melodie zoals ‘Force of Hand’ en het ‘Faithless by Default’, krijgen we een welkome afwisseling in de vorm van het rappe ‘The Pitiless’. Daar is, net als in het vervolgnummer ‘Our Proof of Life’, de lead gitaar de drijvende kracht die het nummer naar het einde trekt.

Op ‘Clearing Skies’ zijn het met name de drums en de keys die het nummer voortstuwen. ‘When The World Screams’ is van kop tot staart een snel nummer en schudt je weer even wakker. ‘Merciless Fate’ daarna heeft veel tempowisselingen en gaat enorm in de vertraging op het eind en krijgt nog even een zwaarmoedig karakter.

Na “Construct”, een album waar ik maar moeizaam doorheen kwam, is dit weer een album dat er mag zijn. Er zitten veel tempowisselingen in de nummers zelf, maar ook tussen de nummers onderling zit er redelijk wat verschil in. De volgorde van de nummers, de afwisseling van cleane en ruige vocalen, en de switch tussen death metal en stemmige goth rock geeft het album een prachtige balans.

1. Encircled
2. Atoma
3. Forward Momentum