Review: Dark Tranquility – Moment – Century Media – Release: Out now

Review: Dark Tranquility – Moment – Century Media – Release: Out now.

De Zweedse band Dark Tranquility is één van de grondleggers van de Gothenburg scene. De band is in 1989 opgericht door Mikael Stanne en Niklas Sundin. Gedurende de eerste jaren van de band ontwikkelde het geluid zich, samen met de andere bands in de scene, van standaard death metal tot melodische death metal zoals we het nu kennen. In de loop der jaren heeft de band ook een aantal bandleden uitgewisseld met andere bands uit Gothenburg, met name In Flames, Dimension Zero en Hammerfall. Voor het meest recente album hebben ze ook weer een ledenwisseling, dit keer is hun complete gitaarsectie nieuw. De wisselingen hebben hun succes niet in de weg gestaan. Mede doordat de band na de eerste paar albums het geluid wat gestroomlijnd heeft, is Dark Tranquillity uitgegroeid tot één van de meest succesvolle death metal acts.

Dark Tranquility is:
Mikael Stanne – zang
Christopher Amott – gitaar
Johan Reinholdz – gitaar
Anders Iwers – basgitaar
Martin Brändström – keyboard
Anders Jivarp – drums

Moment

Het nieuwste album van Dark Tranquility is vanaf het allereerste begin herkenbaar qua geluid als puur Dark Tranquility. Dat is gelijk een zwak punt van het album: nieuwe elementen, zoals bij “Atoma”, heeft de band dit keer niet toegevoegd. Zeker de eerste helft van deze set songs behoren ook nog tot de simpelere die de band geschreven heeft. Dat maakt dit album een beetje de Big Mac onder de Dark Tranquility albums: onmiddellijke voldoening, maar achteraf lijk je toch iets te kort te komen. Desondanks zijn er wel lichtpuntjes aan dit album te ontdekken. De productie van het album is goed en qua spel en zang heeft de band niets ingeleverd.

Dan is er ook nog de tweede helft van het album. Deze valt misschien niet vernieuwend te noemen, maar in ieder geval geïnspireerd, zodat ze wat vrijer met hun formule omgegaan zijn met een goed resultaat. Wat deze formule betreft, de moderne Dark Tranquility werkt in feite met de popformule. De songs gebruiken de standaard couplet refrein formule, songs zijn in vierkwartsmaat en akkoorden wisselen iedere maat, op de eerst tel van de maat. Voeg daarbij van het begin tot het eind melodielijnen toe in mineur en wat keyboard en je hebt een Dark Tranquility song. Nu is er niets mis met een formule, dat hebben AC/DC en Motörhead bewezen, ik ben gewoon van Dark Tranquility net wat meer gewend.

De eerste zes songs zijn best aardig en zullen het live niet slecht doen. Dit komt vooral doordat de band weet hoe ze goede melodieën moeten schrijven en ook altijd goed verzorgde muziek afleveren. De tweede helft heeft echter de betere songs. De band varieert net wat meer in de riffs en qua ritme en ook in de structuur van de bridges. Al met al is het gewoon een leuk album om te luisteren. Ik heb wel een puntje van kritiek, ik heb een songfestival modulatie op dit album gehoord. Dat komt de heren van Dark Tranquility op een strikt omgevingsverbod voor Rotterdam te staan, het komende jaar, om ze dergelijke ideeën af te leren.

Dark Tranquility gaat op veilig, maar levert wel een degelijk album af, Als je de band kent, dan weet je wat je krijgt.

Score: 3,75 uit 5

1. Phantom Days