Review: Darkthrone – Arctic Thunder – Peaceville Records – Release: 14-10-2016.

De band Darkthrone behoeft waarschijnlijk geen introductie meer. Deze Noorse band is opgericht in 1986 als death metal band (Toen heetten ze nog Black Death). Het album “Soulside Journey” dat in 1991 uitkwam bevat nog death metal, op de albums daarna speelden ze ‘True Norwegian Black Metal’. De band staat bekend om het feit dat men geen live optredens geeft. Dat heeft men in het begin wel gedaan, maar zijn daar opeens rigoureus mee gestopt. Darkthrone is voor het grootste gedeelte een duo geweest, in het begin zaten Anders Risberget, Dag Nilsen en Ivar Enger ook in de gelederen.

Darkthrone is:
Nocturno Culto – Gitaar, bas gitaar, zang
Fenriz – Drums, gitaar, basgitaar, keyboards

Arctic Thunder
darkthrone-arctic-thunder-coverart-smallOp 14 oktober komt dus het gloednieuwe “Arctic Thunder” van Darkthrone uit. De albumtitel is afkomstig van de Noorse metal band Arctic Thunder, waar Fenriz fan van is. Hij heeft bij de band toestemming gevraagd deze naam te gebruiken en heeft de bandnaam een aantal keren genoemd op internet wat een kleine hype teweegbracht. Het nummer ‘Tundra Leech’ is als eerste ‘single’ onlangs uitgebracht. Dit nummer bevat een dreigend en traag ritme en de zieke zang van Nocturno Culto maakt het nummer nog angstaanjagender. Als je denkt dat het hele album zo gaat klinken kom je van een koude kermis thuis.

Het tweede nummer ‘Burial Bliss’ is een vette up-tempo kraker met de punk invloeden die Darkthrone op de laatste albums al vaker liet horen. Ben je hier fan van, dan zit je goed. Vindt je het helemaal niets, dan ben je waarschijnlijk eind jaren negentig al gestopt met het luisteren naar Darkthrone en kun je deze schijf ook links laten liggen. Ik vind deze stijl zelf wel heel goed. En het is ook echt black metal.

De meeste Noorse black metal bands haalden hun inspiratie van de oude Kreator, Sodom, Destruction en Bathory. Deze bands gaven allen aan ook bijzonder geïnspireerd te zijn door Venom, Motörhead en oude punk. Venom is eigenlijk gewoon hele heftige punk met satanische/anti-christelijke teksten en Motörhead is ook de ‘vermetalling’ (voor zover dat een echt bestaand woord is) van punk. Ook een band als Impaled Nazarene geeft toe behoorlijk geïnspireerd te zijn door punkmuziek. Dit maakt het cirkeltje rond en dat betekent dus, volgens mij, dat Darkthrone volledig gerechtvaardigd bezig is door punkinvloeden in hun muziek te stoppen. Is black metal niet, net als punk, een stroming die tegen de gevestigde orde is en zich door niets en niemand de les laat lezen?

Komen we aan bij het derde nummer ‘Boreal Fiends’. Ik ga niet het hele album, nummer voor nummer recenseren, maar wilde dit nummer echt aanhalen. Dit is weer zo’n traag en dreigend nummer; op tweeënhalve minuut staat het nummer stil en komt er een stuk cleane zang waardoor ik kippenvel krijg. Geweldig, dit stukje maakt het nummer zo’n ontzettend stuk dreigender. Hierna komt er een gitaarsolo die, uiteindelijk, het nummer in een fade-out laat eindigen. Een bijzonder sterk nummer.

Het hele album bevat van deze krakers en is een logisch vervolg op “The Underground Resistance”. Op dat album staat natuurlijk wel het magistrale ‘Leave no Cross Unturned”. Zo’n nummer staat niet op “Arctic Thunder”, maar doordat er meerdere van die trage, meeslepende en dreigende nummers op staan, is dit een bijzonder goed album. Het gevoel is anders dan op de voorganger. Het album is ook opgenomen in “The Bombshelter”, alwaar Darkthrone hun eerste demo’s ook opgenomen heeft. Ditmaal zit er een betere mix overheen dan op de tapes, maar de sfeer die op die tapes te horen is, die heeft men tijdens de opnames van “Arctic Thunder” ook weten te vangen en hierdoor is het album één van de toppers in het black metal genre van 2016 geworden.

Met dit album heeft Darkthrone zichzelf weer overtroffen. Okay, diegenen die de punkinvloeden niets aan vinden zullen volledig een andere mening hebben. Dit album ademt overal pure black metal uit. De drums van Fenriz walsen alles plat dat ze tegenkomen. De gitaren branden vervolgens alles dat nog een sprankje leven heeft volledig tot de grond toe af. En de zang van Nocturno Culto legt overal een dikke laag teer overheen. Het is over en uit, Darkthrone geeft hiermee de concurrentie het nakijken. Natuurlijk, wederom is het wiel niet uitgevonden. Er zijn veel bands in dit genre, maar Darkthrone is een klasse apart. Met mijn beoordeling laat ik meespelen dat dit, in dit genre, een superplaat is, maar ik laat ook zeker meespelen dat deze muziekstijl door velen gespeeld (geïmiteerd?) wordt en daardoor dus alles behalve origineel is.

Score: 4.4 uit 5

1. Tundra Leech
2. Burial Bliss