Review: Dead Head – Swine Plague – Hammerheart Records – Release: Out Now

Review: Dead Head – Swine Plague – Hammerheart Records – Release: Out Now.

Dead Head is eindelijk weer eens terug op het strijdtoneel. De culthelden van de Neerlandse Thrash brengen via Hammerheart Records hun gewel(da)dige album “Swine Plague” uit. Meteen met de opener laten ze horen niks aan hun furie en passie ingeboet te hebben. De mannen zetten hier een lekker potje thrash neer. De songs zijn goed opgebouwd en het viertal maakt furore door gewoon keihard te thrashen. Breaks op het juiste moment en door tempowisselingen even wat gas eraf om op adem te komen om vervolgens weer de rollercoaster ride aan te gaan. Vooral op de snelle stukken knalt het talent uit de speakers. Ronny en Robby zijn het gitaartandem en Hans zorgt voor de manikale beat onder de scheurende riffs.

Het manikale gekrijs komt van Tom van Dijk, die op het nest wedergekeerd is. De band speelt nu weer in de originele bezetting. Dat is iets wat een band van deze leeftijd (opgericht in 1989) niet gauw gebeurt. De stevige band wordt ook vertaald naar kwaliteit. Zoals eerder vernoemd steken de nummers gewoon goed in elkaar. De productie is ook sterkt te noemen. Zelfs op mijn brakke laptopje kan ik alle instrumenten met gemak onderscheiden en klinkt het nog steeds lekker vol! De mannen halen alles uit de kast en zoeken de grenzen goed op. Gelukkig geen overkill aan rare fratsen, maar gewoon gas erop en knallen. En Dead Head doet dit met een precisie om U tegen te zeggen. Voor thrash liefhebbers is dit verplichte kost!

Met Swine Plague brengen de mannen een thrasher van zwaar kaliber. Binnenkort kun je hen onder meer gaan zien op Stonehenge en ik denk dat ik voor deze show zeker even uit mijn sabbatical kruip!

Dead Head Official
Hamerheart Records