Review: Death – Scream Bloody Gore (Reissue) – Relapse Records – Release: 20-05-2016

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Death – Scream Bloody Gore (Reissue) – Relapse Records – Release: 20-05-2016.

DeathWie death metal zegt, zegt Death en wie Death zegt, zegt Chuck Schuldiner. Ook wel de vader van de death metal genoemd. Nadat al de nieuwere albums van Death al in een reissue editie zijn uitgebracht is het dan nu de beurt aan het album waar het allemaal mee begon voor Death en in wezen ook voor de death metal, “Scream Bloody Gore” uit 1987.
Na de “Mutilation” demo uit 1986 werd er een deal gesloten met Combat Records voor het opnemen van het eerste album, maar gezien het feit dat het personeel in de studio totaal geen kaas had gegeten van het genre was het resultaat allerbelabberdst. De tweede keuze was de Music Grinder studio met producer Randy Burns die wel ervaring had met metal en achteraf had het waarschijnlijk ook zo moeten zijn dat ze bij hem terecht kwamen. Het resultaat kent iedereen.

Dan nu de reissue. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van het heruitbrengen van albums of nummers. “First Strike Still Deadly” van Testament en “Rust in Peace” van Megadeth zijn goeie voorbeelden van hoe het zeker niet moet. De andere reissue albums van Death heb ik ook allemaal geluisterd en in wezen is daar ook niet heel veel aan veranderd, behalve dat het geheel wat helderder klinkt. Bij deze uitgave voelt dat toch anders. Het lijkt erop dat de basgitaar wat sterker in de mix is gezet waardoor de nummers toch, wellicht ongewild, wat anders klinken. Na een paar keer luisteren en vergelijken kom je erachter dat alle instrumenten wel wat krachtiger naar voren komen en de bas altijd wel sterk aanwezig was, maar deze op de reissue toch lichtelijk prominenter aanwezig is.

Als bonus zit er een CD bij met één of meerdere demoversies van alle nummers van het album, al dan niet met zang. De meeste nummers zijn opgenomen tijdens een oefensessie eind 1986. Hier staan ook de demo’s op van twee nooit eerder uitgebrachte nummers namelijk ‘Legion Of Doom’ en ‘Do You Love Me’.
De Deluxe uitgave heeft ook nog een derde CD , eveneens met demo’s, maar dan van een eerdere oefensessie uit 1986.
Ook bijgevoegd is het verhaal van drummer Chris Reifert over zijn samenwerking met Chuck en de totstandkoming van het album.

Death Facebook