Review: Delain – Moonbathers – Napalm Records – Release: Out Now

Review: Delain – Moonbathers – Napalm Records – Release: Out Now.

Van de eerste stappen in Zwolle, tot hun huidige status als één van de grote namen uit Nederland: Delain heeft haar eigen verhaal geschreven. Keyboard maestro Martijn Westerholt en vocaal talent Charlotte Wessels begonnen Delain als een symfonisch metal project met grote ambities en ideeën. Hun debuut “Lucidity” maakte grote indruk in 2006. In de tien jaar die volgen maakt Delain grootse stappen voorwaarts. De meest significante doorbraak vindt plaats in 2012 met hun album “We Are The Others”. Nu staan ze er terug met hun vijfde album “Moonbathers”.

Delain is:
Charlotte Wessels – zang
Martij Westerholt – toetsen
Otto Schimmelpennick van der Oije – bas
Ruben Israel – drum
Timo Somers – gitaar
Merel Bechteld – gitaar

Moonbathers
MoonbathersWat meteen opvalt bij de opener ‘Hands Of Gold’ is de duidelijke aanwezigheid van de toetsen en de orkestratie. Daarnaast staan de gitaren ook hun mannetje (en hier zelfs hun vrouwtje!). Maar draai het of keer het, hun grootste troef is zangeres Charlotte! Haar kristalhelder stemgeluid zorgt voor de poppy toets aan de nummers. Vocaal wordt ze nog bijgestaan door die andere schoonheid Alissa White-Gluz (Arch Enemy). Haar gegrunt zorgt voor een injectie van agressie. De nummers doen me denken aan landgenoten Within Temptation (ten tijde van “The Silent Force”).

De gitaren en de toetsen verkeren in een perfecte balans en de nummers zijn enorm aanstekelijk! De samenzang op ‘The Glory And The Scum’ zorgt voor een heavy ondertoon en hierdoor bevat elk nummer een of meerdere verrassingen! Single ‘Suckerpunch’ zou het door zijn commercieel karakter uitstekend doen op de radio! De inbreng van de dance-toetsen zijn hier grotendeels verantwoordelijk voor. De achtergrondzang tijdens het refrein zet aan tot meezingen. Dit zorgt op het podium ongetwijfeld voor vuurwerk!

‘Hurricane’ brengt wat rust en bouwt stilletjes op tot een krachtige track met Charlotte in bloedvorm! Wat een strot heeft mevrouw Wessels zeg! Maar het kan nog meer ingetogen en dat wordt aangetoond met de pianoballade ‘Chrysalis – The Last Breath’. Het engelgezang bezorgt me zowaar kippenvel!
Na deze kalme tracks is de tijd aangekomen om de beuk er in te zetten! Dat is precies wat ‘Fire With Fire’ doet. De gitaren klinken hier bruter en de toetsen nemen een stapje terug.

‘Pendulum’ volgt grotendeels hetzelfde hardere pad alhoewel de toetsen (inclusief piano) opnieuw meer aanwezig zijn! De gitaarsolo’s zijn keer op keer lekker melodieuze stukken en contrasteren mooi met de heavy riffs. Maar wat Charlotte laat horen op het eigenwijze ‘Dance Macabre’ is verbijsterend. Wat deze dame met enkele klanken kan teweegbrengen bij de luisteraar is verwonderlijk. De donkere gitaarklanken, de piano, de dancetoetsen, de harde drum en de hemelse stem van Charlotte zorgen ervoor dat dit mijn absolute lieveling van het album is!

De band durft ook buiten de lijntjes kleuren want ze nemen een nummer van Queen onder de armen! Het minder bekende ‘Scandal’ (uit het “The Miracle” album) krijgt een geweldige bewerking. Vele covers zijn meestal een naspelen van het origineel, maar Delain heeft dit nummer overgoten met hun eigen sound en het klinkt voortreffelijk.

Het album sluit af met twee rustigere nummers. ‘Turn The Lights Out’ ligt in de lijn van ‘The Hurricane’ en hier klinken zelfs wat progressieve gitaarklanken door! Het bombastische, grotendeels instrumentale ‘The Monarch’ brengt dit album tot zijn einde in pure schoonheid.

Delain heeft met hun vijfde album “Moonbathers” zichzelf overtroffen. Het album klinkt wat bombastischer dan hun vroegere werk, maar de aanstekelijkheid is gebleven. Die combinatie zorgt er voor dat dit in een ruk weg luistert. Charlotte ontpopt zich hier als een echte nachtegaal en de inbreng van Martijn is gewoonweg geniaal. Deze band gaat op toer met dit album als headliner en deze ‘jonge’ kerel wil daar absoluut bij zijn. Die nieuwe nummers gaan knallen, dat staat als een paal boven water! Elke fan van symfonische metal moet dit album in huis halen en zal er net als ik verliefd op worden.

1. Hands Of Gold
2. The Glory And The Scum
3. Suckerpunch