Review: Denner/Sherman – Satan’s Tomb – Metal Blade Records – Release: 02-10-2015

Review: Denner/Sherman – Satan’s Tomb – Metal Blade Records – Release: 02-10-2015.

Mercyful Fate was voor velen een openbaring! Niet alleen door de stemcapriolen van King Diamond, maar evenzeer door het verbijsterende gitaargeluid van beide snarenplukkers Denner en Scherman! De beide kerels hebben na vele jaren elkaar terug gevonden en plaagden ons enige tijd geleden al met filmpjes op YouTube, waar ze zowel “Melissa” als “Don’t Break The Oath” muzikaal opnieuw inspeelden! De vele reacties die daar op volgden deed hen besluiten om door te gaan. Hank vroeg Demonica bassist Marc Grabowski om hen te helpen en als zanger werd US metaller Sean Peck (Cage, Death Dealer) aangetrokken. Snowy Shaw was eigenlijk de enige drummer die deze band van een knallend drumgeluid kon voorzien. Als opwarmer voor hun debuutalbum laten ze een EP “Satan’s Tomb” op ons los.

Denner/Sherman is:
Michael Denner – Gitaar
Hank Sherman – Gitaar
Sean Peck – Zang
Snowy Shaw – Drums
Marc Grabowski – Bas

SATAN’S TOMB
DennerShermann-SatansTombDe eerste gitaarakkoorden verwijzen onmiddellijk naar Mercyful Fate. Maar als Sean invalt is het ook meteen duidelijk dat dit een andere band is. Zijn eerste ‘echte’ scream gaat door merg en been. Mercyful Fate was de band bij uitstek om je te verdiepen in het occulte en tekstueel zitten deze kerels op hetzelfde ‘evil path’. Mr. Peck beschikt over een groot bereik en zingt steeds loepzuiver met een enorme kracht. De instrumentale break is een aaneenschakeling van korte flitsende solo’s naar goede oude Mercyful Fate traditie. Kan ook niet anders als je weet dat Sherman bijna alle muziek schreef, toen en nu.
De start van ‘War Witch’ doet me denken aan Cacophony. Dit bewijst dat de heren hun speltechniek nog geperfectioneerd hebben en hun technisch kunnen is van een hoog niveau. Dit snelle nummer laat een iets moderner geluid horen en het drumwerk van Snowy Shaw is overdonderend. Sean verbaast me met Oosters getinte zanglijnen tijdens het eindstuk.
Het langzaam opbouwende ‘New Gods’ is mijn persoonlijke favoriet. De snelheid is hoog, de drum dreunt en Sean gilt als een Halford. De loodzware riffs met een 80’s toets en de vele solo’s vormen een dikke laag slagroom op deze heerlijke taart. De bas van Marc Grabowski laat zich ook duidelijk horen.
Het tragere ‘Seven Skulls’ besluit deze EP en klinkt eigenlijk het meest ‘evil’ van alle tracks. De terugkerende tempoversnelling werkt aanstekelijk op mijn nekspieren! De screams van Sean bezorgen me kippenvel! Een vette afsluiter van een EP die me enorm benieuwd doet uitkijken naar het volwaardige album.

Sherman en Denner zijn er in geslaagd om het klassieke Mercyful Fate geluid naar de 21ste eeuw te transporteren. De knappe en afwisselende songs krijgen door de veelzijdige Sean Peck een extra diepgang en tegelijkertijd vormt dit een onderscheid met hun verleden. Ik kijk watertandend uit naar hun debuutalbum, waarvan reeds zeven tracks ondertussen zijn geschreven. Die kerels live aan het werk te zien zou mijn meest ‘evil’ droom doen uitkomen! Nog vlug een gebedje naar de absolute heer van het kwaad kan misschien helpen!

1. Satan’s Tomb
2. War Witch
3. New Gods